• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuwe merken op de retailmarkt, maak kennis met: Label_X, Oscar & Jane en Ssaar

Nieuwe merken op de retailmarkt, maak kennis met: Label_X, Oscar & Jane en Ssaar

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

FashionUnited stelt maandelijks een aantal nieuwe merken voor. Wie zijn de nieuwkomers in de industrie, voor wie maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? Deze maand gaat FashionUnited in gesprek met drie Nederlandse damesmodemerken: Label_X, Oscar & Jane en Ssaar.

Label_X: “We spelen het kort op de bal: iets wat nu hot is, kunnen we binnen twee weken leveren”

Een schrijver die aan een boek bezig is heeft meestal een werktitel. En soms blijkt die werktitel gewoon erg goed te blijven hangen. Zo ging het ook met het Amsterdamse modemerk Label_X, dat begin november werd gelanceerd. “De naam ontstond tijdens een brainstormsessie en vonden we uiteindelijk heel sterk”, vertellen Koert Klerk en Mariska Goudriaan telefonisch aan FashionUnited. “De X heeft verschillende betekenissen: het staat voor kusjes, vermenigvuldigen en het is een mystieke letter uit het alfabet. Je kunt er heel veel mee, bijvoorbeeld als print op een sweatshirt. We hebben de X ook expres groot in het logo verwerkt, een krachtig beeld. Het underscore-teken maakt het jong.”

Foto’s: Label_X

Label_X mikt dan ook op een jonge doelgroep: moderne vrouwen vanaf achttien jaar, aldus de oprichters. “Wij brengen kleine gecoördineerde programma’s die we direct uit voorraad kunnen leveren. Iedere maand iets nieuws. Noem ons een pronto of cash & carry-label. De reden waarom we dit merk zijn gestart is simpel: ons speerpunt is om leuke mode op de markt te brengen. En een nieuw merk is in onze ogen altijd welkom, mode bestaat bij de gratie van wat nieuw is.”

Signatuur

De collectie van Label_X is vrouwelijk en gericht op de laatste trends. “We houden de modebladen en sociale media goed in de gaten om te kijken wat hot en happening is. Daar passen we onze programma’s op aan. We spelen het kort op de bal: iets wat nu een trend is, kunnen we binnen twee weken leveren. Onze collecties worden uitsluitend geproduceerd in Italië. De collectie is zo opgebouwd dat je complete sets kunt samenstellen.”

Retail

Op dit moment verkoopt Label_X uitsluitend aan retailers. “We liggen bij de wat kleinere boetieks zoals Belob stories in Breda en 2faces in Gemert. We staan open voor alle retailers en hopen straks in de goede trendwinkels te liggen. Dit kunnen ook winkels zijn met een wat bredere collectie, waar moeder én dochter kopen.”

Segment

Label_X is naar eigen zeggen commercieel geprijsd met advies richtprijzen van 39,95 euro voor een gebreide top tot 69,95 voor een blazer. “Maar we laten retailers vrij om hun eigen verkoopprijzen te bepalen.”

Toekomst

De focus ligt op het creëren van een mooi klantenbestand in Nederland. “Een online webshop behoort tot de plannen. We zien een enorme groei van juist het jongere publiek dat online mode koopt”, stelt Klerk. “De uitdaging van online shoppen is: de ontwikkelingen staan niet stil, de perfecte online kledingwinkel bestaat nog niet. Kleding laat zich het beste kopen als je het kunt zien, voelen en passen. Hoe kunnen wij en de stenen retailer diezelfde winkelbeleving online bieden? Het succes van een B2C-webshop wordt bepaald door een zo laag mogelijk retourpercentage. Daar gaan we voor: alles wat we doen, willen we goed doen.”

Oscar & Jane: “We maken gebruik van de kracht van sociale media en influencers”

Het in april 2018 opgerichte modelabel Oscar & Jane is vernoemd naar Geraldine Kemper, die de eerste vier seizoenen het gezicht was van dit merk. Oscar, zo had zij geheten als ze geboren zou zijn als jongetje. Jane is haar tweede naam. “We zijn met Geraldine in contact gekomen via haar management”, vertelt Annet Broekhuis, eigenaar van Brand Facilities waar het label onder valt, in een telefonisch interview met FashionUnited. “Geraldine heeft een super leuke uitstraling en zij wilde zich graag verbinden aan een modemerk. Wij hebben de knowhow. Zo is de samenwerking tot stand gekomen.”

Oscar & Jane is echt een modemerk van nu, dat voor de marketing gebruik maakt van de kracht van sociale media en influencers. “Wij reposten bijvoorbeeld veel van de winkels waar wij liggen. Juist die samenwerking met retailers werkt goed, dit geeft een boost aan de bekendheid van het merk”, zegt Broekhuis. “Uit de statistieken van onze webshop blijkt dat we voor 97 procent worden gevonden via sociale media. Inmiddels hebben we een goede fan base opgebouwd. We richten ons op een jonge doelgroep van begin twintig tot veertig.”

Foto’s Oscar & Jane

Signatuur

De collectie van Oscar & Jane is klein en overzichtelijk. Alle items zijn goed op elkaar afgestemd. “Kenmerkend zijn de kleurrijke prints die we zelf ontwerpen”, vertelt Broekhuis. “Ook werken we zoveel mogelijk met natuurlijke stoffen, zoals viscose voor alle geprinte items, katoen voor de shirts en een wolmix voor de gebreide truien in de winter. We merken dat winkeliers dat heel fijn vinden. Onze sets behoren tot de bestsellers, bijvoorbeeld een broek en een top of een blouse met rok. Een mix & match-verhaal: je kunt ze onderling combineren in hetzelfde materiaal of juist niet. Voor deze winter hebben we verschillende pakjes in fluweel.”

Tot nu toe werkte Oscar & Jane met één levering per seizoen. “Met ingang van de collectie voor zomer 2020 gaan we met twee leveringen werken en de winter daarop zelfs met drie. Op die manier kunnen we sneller inspelen op trends en items leveren die direct verkopen. ”

Retail

Op dit moment heeft Oscar & Jane ruim vijftig verkooppunten. “We verkopen goed bij de wat uitgebreidere conceptstores zoals Tien in Tilburg, Rumah in Naaldwijk, Lost in Wanderland in Arnhem en in de grotere modewinkels zoals Boerenkamps Mode in Deurne en Roots in Amersfoort. Binnen nu en een jaar willen we het aantal verkooppunten uitbreiden naar minimaal honderd door heel Nederland. Daarom werken we actief samen met agenten, onder wie Paul van der Wal van Everyday Fashion. We zijn ook nog op zoek naar online retailers.”

Segment

“Wij zitten in het lage middensegment met verkoopprijzen vanaf 29 euro voor een T-shirt tot 89,99 euro voor een lange jurk.”

Toekomst

“In eerste instantie was het ons plan om alleen online te verkopen. Nu is het doel om de combinatie van online en offline optimaal te benutten. We willen Nederland zo goed mogelijk dekken met zorgvuldig geselecteerde retailers om wel exclusiviteit te behouden.”

Ssaar: “Ik geloof in de kracht van eenvoud”

Het begon met een bescheiden rekje linnen jurken en tunieken in haar eigen damesmodewinkel Kimm Boetiek in Rotterdam. “Vanaf dat moment is het allemaal heel rap gegaan”, lacht modeondernemer Kim Heijster aan de telefoon. “Klanten waren enthousiast over de eenvoudige modellen, het verkocht eigenlijk meteen heel goed.” In haar winkel, die sinds vier jaar bestaat, shoppen vrouwen van alle leeftijden en met verschillende lichaamsvormen. “Een betere pitch is er niet: ik krijg direct feedback op de collectie, zodat ik weet of ik moet bijsturen.”

De merknaam Ssaar is afgeleid van Sarah. “Een naam met verschillende mooie betekenissen: puur, geluk, prinses, vorstin en moeder van vele natiën”, aldus Heijster. Vorig jaar is ze gestart met de verkoop en afgelopen zomer werd de eerste collectie uitgeleverd.

Foto: Ssaar SS19

Signatuur

Eenvoud, los vallende silhouetten en soepele stoffen met structuren kenmerken de collectie van Ssaar. “Ik heb altijd al een liefde gehad voor linnen. Verder ben ik gek op aardetinten. Draagcomfort vind ik belangrijk, ik houd van kleding waarin je je vrij kunt bewegen, vandaar de oversized fit. Jurken zijn voorzien van een los lint, zodat je het silhouet ook vrouwelijk en getailleerd kunt maken.”

“Alle items zijn gemaakt van honderd procent Europees linnen en katoen. Ook de productie vindt plaats in Europa. Een bewuste keuze om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken. Het praktische aspect weegt ook mee bij het ontwerpen. Zo kies ik voor stoffen die nauwelijks kreuken, waardoor je ze niet hoeft te strijken. Ik wil het vrouwen zo makkelijk mogelijk maken. Je moet in de kleding ook lekker op de bank kunnen zitten.”

Retail

De collectie van Ssaar wordt verkocht bij de wat luxere boetieks verspreid door Nederland. “We liggen onder andere bij Gerz in Rotterdam, Hemrica in Leeuwarden en Moois & Meer in Middelburg. Online wordt het merk verkocht bij Skattejakt, Soul Sister en via onze eigen webshop.”

Segment

“Wij zitten aan de hogere kant van het middensegment met verkoopprijzen van 109 euro voor een katoenen top tot 200 euro voor een jurk van een zware kwaliteit linnen.”

Toekomst

Het komende jaar wil Heijster zich naast de reguliere collectie richten op een aantal projecten. Alvast een tipje van de sluier: “Ik ben bezig om wol op een natuurlijke manier te verven met bladeren. Daarnaast ben ik nieuwe producten aan het ontwikkelen in samenwerking met een kunstenares. Deze exclusieve items zullen alleen online en in mijn winkel te koop zijn. Ook heb ik de wens om het label op den duur verder uit te breiden met lifestyle- en interieurproducten, zodat de wereld van Ssaar nog groter wordt. Ja, ik loop over van de ideeën! Daarom sla ik die op in een ‘bibliotheek’ in mijn hoofd en pik er af en toe iets uit waar ik enthousiast van word.”

Foto:Ssaar SS19

Dit is een maandelijkse rubriek van FashionUnited. De auteur selecteert Nederlandse en Belgische modemerken die recent zijn opgericht (en niet langer dan twee jaar bestaan). Wholesale is een vereiste. Heeft u een nieuw modemerk? Laat het de redactie weten via news@fashionunited.com

Homepagefoto: Oscar & Jane

Label_X
Nieuwe merken
Oscar & Jane
Ssaar