Paris Fashion Week Men’s distantieert zich van co-ed shows
bezig met laden...
Londen - De Milan Fashion Week Men’s is in volle gang, maar het is Parijs, de blockbuster van de internationale mannenmodeweken, die dit seizoen alle aandacht trekt.
Om te beginnen lijken co-ed shows, waarbij, mannen- en vrouwencollecties gezamenlijk op de catwalk worden getoond, niet langer de trend. Ja, Gucci, Burberry, Coach en Bottega Veneta doen het nog, maar Paris Fashion Week Men heeft Hedi Slimane’s eerste men onlyshow voor Celine, J.W. Anderson’s mannenmode presentatie (want de ontwerper verruilde Londen voor Parijs), en tot slot, Raf Simons’ eerste solo show na zijn vertrek bij Calvin Klein.
Ook nieuw op de kalender van Paris Fashion Week Men is de eerste mannenmodeshow van Givenchy onder leiding van Clare Waight Keller’s en de debuutcollectie van Kris van Assche voor Berluti. Daarnaast is er, natuurlijk, ook de opmars van Virgil Abloh voor Louis Vuitton om te aanschouwen. Door het herschrijven van het modewoordenboek was er geen enkele andere ontwerper die de modeindustrie zo opwond, sinds zijn aanstelling als artistiek directeur bij LVMH’s topmerk.
Waarom neemt de populariteit van co-ed shows af?
De luxe mannenmodemarkt heeft zich duidelijk geprofileerd als bonafide business; het verzekerde grote investeringen in productontwikkeling, retail touchpoints, marketing en catwalkcollecties.
Begrijpelijk is dat een modeshow voor veel merken niet veel rendement op de investering oplevert. Voor luxemerken daarentegen, boost de publiciteit de verkoop en rechtvaardigt voldoende media aandacht het fikse prijskaartje.
De laatste paar jaar waren de buzzwoorden rond de co-ed shows genderneutraliteit en uniseks mode. In 2016 was Burberry een van de eerste die het format introduceerde. Na afloop van de show waren de mannen- en vrouwencollecties direct verkrijgbaar in de winkels en webwinkel van Burberry. Het luxemerk liet weten met de co-ed show te streven naar een “seizoenloze, directe en persoonlijke” presentatie. "De veranderingen die we doorvoeren zal ons in staat stellen om een nauwere band te realiseren tussen de ervaring van onze modeshows en het moment waarop mensen fysiek de collecties zelf kunnen ontdekken. Onze shows zijn al een tijdje in ontwikkeling om deze kloof te dichten. Van live streams tot rechtstreeks vanaf de catwalk te bestellen en de live social media campagnes; dit is de laatste stap in een creatief proces dat zal blijven evolueren,” zei Burberry’s CCO en CEO Christopher Bailey destijds.
Echter, merken doen op allerlei manieren, via allerlei kanalen, aan klantenbinding. Het is niet waarschijnlijk dat een co-ed show een betere persoonlijke band creëert dan een 24/7 klantenservice op een door de consument gewenste kanaal, of dit nu via social media, Whatsapp of good old-fashioned email is.
Terwijl kosten en functionaliteit voor veel bedrijven overwegingen blijven, heeft de obsessie voor streetwear ‘drops’ en directe beschikbaarheid van de modeindustrie ook geleid tot de opkomst van kleermakerswerk (tailoring), luxe en de behoefte te vertragen.
De focus op ambacht en terugkeer naar de essentie van waar een merk voor staat, zijn perfecte ingrediënten om een catwalkpresentatie te geven. Tot slot nog een tip voor kostenbesparing; vergeet de over de top producties van Chanel.
Het origineel verscheen vandaag op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmée Blaazer.
Foto’s: Celine SS19, credit Celine website