Tientallen reclame-uitingen zoenende mannen Suitsupply vernield

Als reactie op de nieuwste campagne van Suitsupply zijn verschillende billboards, bushokjes en abri’s vernield. Dit meldt CEO van Suitsupply Fokke de Jong tegen Nu.nl. De afbeeldingen van de twee zoenende mannen werden beklad of met tape afgeplakt of ingegooid.

De posters met de nieuwe campagne werden vorige week op vijfduizend plekken opgehangen en de vernielingen vonden door het hele land plaats. Op de afbeeldingen staan twee mannen, op één zoenende mannen, op een andere raakt een man in een pak een man in een strakke zwembroek liefkozend aan.

“We hadden best heftige reacties verwacht,” vertelt de Jong tegen Nu.nl, “maar niet in deze mate. Zeker niet in Nederland.” Eerder verloor Suitsupply al meer dan tienduizend volgers op social media toen de campagne online ging. Ook via de mail ontving het bedrijf dat gespecialiseerd is in pakken honderden klachten en verwensingen, aldus de Jong. “Veel mensen vragen ons hoe ze deze posters aan hun kinderen moeten uitleggen. Dat zijn vragen die we nooit krijgen als we een erotisch geladen poster met een man en een vrouw gebruiken.”

In Nederland krijgt Suitsupply alleen klachten over het homoseksuele aspect van de campagne, maar in andere landen wordt ook kritisch gereageerd op het feit dat het een interraciale zoen tussen twee mannen betreft. In sommige landen halen mensen hun bestelde pakketten zelfs niet meer op, vertelt de CEO tegen de website.

De Jong meldt ook positieve reacties gekregen te hebben. Het merk wil met haar campagnes de aantrekkingskracht tussen mensen uitlichten omdat het volgens Suitsupply een belangrijk onderdeel is van mode. “We merken dat dankzij deze campagne een hele nieuwe groep klanten ons ontdekt. Dat merken en horen we ook in onze winkels. Maar ik snap dat de negatieve commentaren meer tot de verbeelding spreken.”