Trendwatcher Jan Agelink op Modefabriek: digitale beleving beïnvloedt modetrends
bezig met laden...
Onze digitale samenleving beïnvloedt ons hele leven, is trendwatcher Jan Agelink van mening. En zo ook hoe we mode maken, zien en consumeren. Gameficatie en de invloed op mode is dan ook het onderwerp van Agelinks ‘talk’ tijdens de zomereditie van Modefabriek 2019. Met welke nieuwe ontwikkelingen en daaruit voortvloeiende trends moet de retailer rekening houden? FashionUnited zet het naar aanleiding van Agelinks talk uiteen.
De invloed van de digitale wereld heeft meer invloed op onze modebeleving dan we realiseren. Agelink start zijn presentatie met een sterk voorbeeld uit 2018; The Sims mobile x Asos. The Sims wordt voornamelijk gespeeld door tienermeisjes en draait merendeels om ‘dressing up’, leert Agelink het Modefabriekpubliek, waarna een stuk achtergrond volgt. The Sims ging de samenwerking met internationale mode-retailer Asos aan om diens catalogus met nieuwe kledingartikelen in het Sims-spel aan de man te brengen. Dit door middel van een in-game-activiteit waarin de speler de mogelijkheid kreeg om deel te nemen aan verschillende uitdagingen: waaronder een Asos-modeshow organiseren. In ruil daarvoor ontving de speler een in-game beloning waaronder Asos-tokens waarmee de speler zijn karakter kon voorzien van nieuwe kleding en een kortingscode van 20 procent om te gebruiken voor de aanschaf van fysieke kleding op Asos.com.
Gameficatie en de invloed op mode
De game-industrie telde in 2017 wereldwijd 1,8 miljard gebruikers in de leeftijdscategorie 14 en 35 jaar (bron: NRC). Een grote doelgroep, met potentieel voor moderetailers. Asos is daarom zeker niet het enige modemerk dat probeert voet tussen de deur te krijgen in de gamewereld; in 2015 gebruikte Louis Vuitton het Final Fantasy-karakter Lightening als campagnemodel en vernoemde een tas naar het digitale karakter. Onlangs werd aangekondigd dat de ‘skins’ (outfits) in online gaming hit Fortnite worden uitgebreidt met een Stranger Things-collectie. Het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voordat een samenwerking met een grote modepartij bekend wordt gemaakt.
Hoe ver die synergie tussen digitale en fysieke mode gaat, blijkt uit een recente ontwikkeling in eigen land. Het in Amsterdam gevestigde modelabel The Fabricant verkocht tijdens een blockchain-event in New York zijn eerste digitale couturejurk voor 9.500 dollar (omgerekend zo’n 8.395 euro). Hoewel de jurk ongelooflijk realistisch lijkt, bestaat de fluorescerende creatie eigenlijk niet. Het is een digitaal bestand.
Achter het idee van virtuele kleding schuilt een gewaagde visie over mode, die ons mogelijk iets vertelt over hoe we in de toekomst de interactie met elkaar aangaan. Wanneer we het over die toekomst hebben, moeten we volgens Agelink het Noorse modemerk Carlings niet onbenoemd laten. Carlings verkoopt sinds vorig jaar mode die alleen online kan worden gedragen.
Een kledingstuk aanschaffen voor de online identiteit is voor generatie Z, die online verschillende identiteiten heeft, helemaal geen gekke gedachte. En toch is dit nog geen toekomstmuziek waarmee retailers zich nu al moeten bezigen, vindt Agelink. De Trendman wil het publiek van de Modefabriek vooral laten zien hoe deze digitalemodeontwikkelingen van invloed zijn op het fysieke modebeeld nu.
De trendwatcher laat in een vogelvlucht de meest sprekende toekomstige thema’s met een nieuw materiaal-, vorm- en kleurgevoel zien. Agelink begint bij het kleurgebruik en noemt Virgil Ablohs eerste collectie voor Louis Vuitton als treffend voorbeeld; felle regenboogkleuren en neon, die refereren naar de gamewereld en die ons doen duizelen. Volgens de trendwatcher is met name de samenstelling wit met neon een futuristische kleurcombinatie waar de retailer rekening mee moet houden.
Tegelijkertijd worden onze prints ook ‘digitaal’, voorspelt de trendwatcher. Dieren- en bloemenprints en klassiekers zoals polkadots worden buitenproportioneel opgeblazen en door de computer vervormd op onze kledingstukken weergegeven. Het materiaalgebruik wordt ook geleend uit de gamewereld: veel transparante materialen gemixt met harde materialen. Tot slot wordt er voor de vorm van kleding volgens Agelink een beroep gedaan op 3D-printers. Deze techniek maakt nieuwe silhouetten mogelijk.
De digitale modewereld, toekomstmuziek om wel rekening mee te houden. Levende avatars zijn we voorlopig nog niet, geen zorgen, maar we spelen voor de komende seizoenen wat modetrends betreft volgens De Trendman wel leentjebuur met onze digitale helden.
Meer van Jan Agelink? Uit het archief:
Foto: The Fabricant