• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 100 Nederlandse Pearle Studio-winkels gaan verder onder de naam GrandOptical

100 Nederlandse Pearle Studio-winkels gaan verder onder de naam GrandOptical

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Winkel van GrandOptical. Credits: Via GrandVision

De naam Pearle Studio verdwijnt en de ruim 100 winkels in Nederland krijgen de naam GrandOptical. Het winkelconcept Pearle Studio is amper anderhalf jaar oud, maar verdwijnt nu dus weer uit het straatbeeld, zo blijkt uit een persbericht van het moederbedrijf.

Het concept van Pearle Studio deed in maart 2022 zijn intrede, een zusje van de keten Pearle. Het concept richtte zich op ‘de doelgroep die behoefte heeft aan meer persoonlijk advies, uitgebreide service en die op zoek is naar nog verder gepersonaliseerd glas en de nieuwste merkmonturen uit een luxe segment’. Voor de uitrol werden de voormalige Eyewish-winkels gebruikt in Nederland. Dit was onderdeel van de strategie van moederbedrijf GrandVision. GrandVision werd in 2021 overgenomen door Italiaanse brillengigant EssilorLucottica, maar aan deze overname werden voorwaarden gesteld door de Europese Commissie. Zo moest GrandVision een deel van haar Eyewish winkels verkopen én de merknaam van de hand doen.

Pearle Studio gaat nu dus over naar GrandOptical. GrandOptical is ook een merk uit het portfolio van GrandVision en is volgens het bedrijf al succesvol in onder andere Frankrijk, België, Portugal, Luxemburg, Tsjechië, Slowakije en Griekenland. “Met de naamswijziging van Pearle Studio naar GrandOptical kiest GrandVision voor een dual brand strategie met de merken Pearle en GrandOptical die elk een eigen positionering kennen en een eigen groep klanten bedienen,” aldus het persbericht.

Pearle Studio-winkels verdwijnen, worden GrandOptical

GrandOptical is een ‘premium merk aan de bovenkant van de markt’. Het verkoopt onder andere monturen van Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Persol, Prada, Ray-Ban en Oakley. “Met de komst van GrandOptical is de toegevoegde waarde vanuit moedermaatschappij EssilorLuxottica duidelijk zichtbaar: de luxe merken, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van glas en de meest innovatieve oogmeet technieken.” Het past onder andere bij de wens van EssilorLuxottica om ook in Nederland een exclusief premium merk aan optiekketen te lanceren, zo is te lezen in het bericht.

Jan-Derek Groenendaal, Managing Director GrandVision Benelux ziet de hernieuwde dual brand strategie als een belangrijk onderdeel van de integratie met EssilorLuxottia. “Anderhalf jaar geleden zijn alle Eye Wish winkels die onder GrandVision vielen, omgebouwd naar Pearle Studio. Dit is in een razend tempo gebeurd omdat we door de verkoop van GrandVision aan EssilorLuxottica het merk Eye Wish en een deel van de winkels hebben moeten verkopen. Met Pearle Studio hebben we een mid-high submerk van Pearle in de markt gezet met de gedachte de leidende positie van Pearle te versterken en gebruik te maken van de naamsbekendheid van Pearle. Inmiddels zijn we in een nieuwe fase beland en zien we dat voor klanten en medewerkers het verschil tussen Pearle en Pearle Studio niet duidelijk genoeg is. Dit gecombineerd met de aangescherpte strategie vanuit EssilorLuxottica maken het nu het juiste moment om de koppeling met Pearle los te laten en de Pearle Studio formule met de nieuwe merknaam GrandOptical op eigen benen te laten staan. Met GrandOptical vullen we de ruimte in die we zien in het topsegment van de markt”.

De eerste winkels worden vanaf de tweede helft van september 2023 omgebouwd. Uiterlijk 1 december moeten alle honderd Pearle Studio winkels zijn omgebouwd.

EssilorLuxottica
GrandOptical
GrandVision
Pearle Studio