A1-winkelstraten profiteren nog niet van groeiende economie
bezig met laden...
Het consumentenvertrouwen blijft positief, de economie laat groei zien en er zijn meer vacatures in de detailhandel dan ooit meldde het CBS na het tweede kwartaal. De omzet van de detailhandel groeit ook nog steeds, al achttien kwartalen op rij (CBS, 2018). In het tweede kwartaal zat deze groei voornamelijk in online, bouwmarkten en food en minder in fashion. Het aantal bezoekers in de A1-winkelstraten nam in de eerste acht maanden van dit jaar af ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit recente cijfers van Bureau RMC. De consument heeft door het mooie zomerweer zijn fashionaankopen uitgesteld, profiteert de winkelstraten daarvan de komende maanden?
Rustigere winkelstraten door zomerweer
Het mooie zomerweer heeft de afgelopen weken grote invloed gehad op de drukte in de belangrijkste winkelstraten in Nederland. Tot begin juni was het gemiddeld nog net zo druk als vorig jaar. Maar in de daaropvolgende weken steeg de temperatuur, was de zon volop aanwezig, was er nauwelijks neerslag (zie tabel) en daalde de drukte in de A1-winkelstraten. Na 33 weken is het een kleine 2 procent rustiger dan in 2017.
De periode van eind maart tot en met begin mei waren goede weken voor de A1-winkelstraten (zie grafiek). Niet alleen ten opzichte van andere weken dit jaar, maar ook ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In deze periode vielen ook de drie drukste weken tot nu toe: week 14, 17 en 18. De drukste week was week 17. Koningsdag stuwde de bezoekersaantallen natuurlijk in veel binnensteden omhoog. Maar ook de doordeweekse dagen waren relatief druk omdat een groot deel van Nederland deze week al meivakantie hield. De week erna was de op één na drukste week tot nu toe, dit was de officiële meivakantie-week. Gevolgd door week 14. Dit was de eerste week van april, die begon met Paasmaandag. Traditioneel een dag waarop veel geshopt wordt op de woonboulevards, maar ook in de A1-winkelstraten waren veel mensen aanwezig. In dezelfde week was het op zaterdag National Glamour Day, een dag waarop veel moderetailers stunten met kortingen en waar veel publiek op af komt. Dit was na Koningsdag, zaterdag 24 maart en Goede Vrijdag de drukste winkeldag tot nu toe.
Zaterdag daalt in populariteit, zondag stijgt
De afgelopen jaren is het aantal consumenten dat op zaterdag winkelt sterk gedaald, terwijl de drukte op de koopzondagen juist toeneemt. Inmiddels hebben bijna alle steden koopzondagen en neemt het aantal koopzondagen per stad ook nog eens toe. Daarmee wordt de consument optimaal bediend, want die heeft vaak op zondag meer tijd om te winkelen. In de eerste 33 weken van dit jaar zet deze trend door. De eerste 33 zaterdagen van vorig jaar waren goed voor 18,6 procent van het aantal passanten in een week (zie grafiek). Inmiddels is dit gezakt naar 17,8 procent . De populariteit van de zaterdag is vooral afgenomen vanaf de start van het tweede kwartaal. het eerste kwartaal was het aandeel van de zaterdag nog 19,7 procent . De correlatie tussen de drukte op zaterdag en de temperatuur is sterk, namelijk -0,8. Dat betekent dat bij kouder weer traditioneler gewinkeld wordt, meer op zaterdag, en bij hogere temperaturen dit meer verdeeld wordt over de hele week. De zondag blijft groeien in populariteit en wordt een dag waarop we steeds vaker gaan winkelen. Het weekaandeel is ten opzichte van 11,9 procent vorig jaar naar 12,6 procent gestegen.
Vlammen in september
Tot begin juni was de drukte in de A1-winkelstraten vergelijkbaar met de drukte in 2017. Dat is de laatste weken onder invloed van het mooie zomerweer gedaald naar -1,8 procent. Het zomerse weer weerhield veel mensen ervan om de winkelstraten in te trekken. Veel mensen genoten van het zonnige weer en daarom zijn veel wintercollecties blijven hangen op de rekken. Normaliter daalt de drukte in de winkelstraten na de zomer voordat het in november en december weer opklimt door de aankopen voor de feestdagen. In 2017 was september één van de rustigste maanden van het jaar. Dat verwachten we niet voor dit jaar want de detailhandel profiteert nog steeds van de economische groei en de consumentenbestedingen nemen nog steeds toe. Veel signalen waarvan de detailhandel lijkt te kunnen gaan profiteren in de laatste maanden van 2018. De drukte voor oktober, november en december schatten we in op hetzelfde niveau als in 2017 waardoor we het verlies van drukte in de zomermaanden niet in zijn geheel goed zullen maken.
Ons devies voor retailers in de A1-winkelstraten: vlammen in september! Met wat Hollandser weer volgt de behoefte aan nieuwe kleding voor de winter vanzelf. Besef dat dat de consument zijn fashionaankopen heeft uitgesteld en zorg ervoor dat ze een reden hebben om die in september in uw winkel te doen. Extra campagnes, een uur langer open, vip-acties, etc. Creëer iets waarmee de consument niet meer om uw winkel heen kan.
Dit artikel is geschreven door Rixt de Jong, consultant bij Bureau RMC . Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied. Met de CityTraffic-methode meet RMC 24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.
Homepagefoto: Kalverstraat. Credit: FashionUnited
Grafieken: Bureau RMC.