ABN Amro: er liggen nog steeds marktkansen bij pensionado’s ondanks koopkrachtdaling
bezig met laden...
Ouderen met AOW en een aanvullend pensioen van meer dan 5000 euro per jaar zijn er sinds 2010 in koopkracht op achteruit gegaan, dat meldt ABN Amro Insights op basis van een Nibud-onderzoek in opdracht van 50Plus. Het zou gaan om een bedrag van 298 euro per maand. Ouderen met een aanvullend pensioen lager dan 5000 euro gingen er zo’n 50 euro per maand op vooruit. Ongeveer 18 procent van de bevolking is 65-plus en er wordt voorspeld dat in 2040 dat 27 procent zal zijn. Kortom: het aandeel en aantal 65-plussers groeit snel en dat heeft invloed op de retail. Om deze doelgroep te blijven dienen, moeten retailers hun service aanpassen, is ABN Amro Insights van mening.
De koopkrachtdaling voor gepensioneerden geldt voor zowel de alleenstaanden als de stellen. De reden van de koopkrachtdaling is dat de pensioenuitkeringen niet meegroeiden met de inflatie.
Vergrijzing is in principe negatief voor de retail-branche en positief voor de leisure-sector, schrijft ABN Amro Insights. Een dalende koopkracht onder gepensioneerden zet beide branches onder druk, maar met name de retail. De reden volgens Insights: ouderen bezitten al veel spullen, zijn zuiniger op kleding en schoenen, komen minder vaak in de winkelstraat en hun bonbedragen zijn lager. Een paar categorieën onttrekken zich aan deze regel: bedden- en matrassenzaken, optiek, elektronica in beeld en geluid, en speciaalzaken in voeding doen juist goede zaken met ouderen.
In krimpregio’s waar de vergrijzing toch al relatief hoog is, krijgt de retailer nog meer last van concurrentiedruk, schrijft Insights. Een oplossing om hiermee om te gaan is om het serviceniveau van de winkel aan te scherpen en op te schalen. Insights noemt het creëren van meer contact- en interactiemomenten, zoals workshops. Andere vrij simpele ingrepen zijn om de traditionele toonbank aan te passen. Zo zijn er volgens Insights kaaswinkels die hun toonbank zo hebben geplaatst dat medewerkers en klanten aan dezelfde kant staan. Dit zou eventueel een oplossing kunnen zijn voor een betere klantenbinding.
Voor de leisure-sector is het echter makkelijker om in te spelen op de wensen van de gepensioneerde en deze alsnog te trekken. Vakantiepark- en daguitjes-aanbieders laten zien dat hun aanbod voor meerdere generaties tegelijk (grootouders-ouders-kinderen) geschikt is. Ook communiceren ze op de website de toegankelijkheid voor ouderen (bijvoorbeeld dat bij het aangeboden hotelweekend een aangepaste badkamer en twee elektrische fietsen zijn inbegrepen).