ABN Amro verwacht ook dit jaar een stijging in de verkoopvolumes. In 2017 werd een plus gerealiseerd van 3,1 procent, mede door het hoge consumentenvertrouwen. De eerste twee maanden van 2018 geven genoeg perspectief om ook dit jaar weer in te zetten op een groei van 2,3 procent, zo laat de bank weten in de Stand van de Retail-publicatie voor de maand februari.

Het consumentenvertrouwen lag in de maanden januari en februari in lijn met het niveau van de afgelopen jaren, wat betekent dat de positieve stand wordt vastgehouden. Consumenten zijn vooral te spreken over de huidige economische omstandigheden, en zien deze periode dan ook als het juiste moment voor grote uitgaven. De sector profiteert volgens de bank van het hoge vertrouwen, dat al enige tijd op het hoogste niveau sinds 2001 schommelt.

Volgens ABN Amro was wel een stijging op te merken in het aantal faillissementen in de detailhandel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit geeft volgens de bank een ietwat vertekend beeld: de laatste maand van 2017 markeerde het laagste aantal faillissementen van deze eeuw, en ook als de maanden december en januari bij elkaar op worden geteld, blijft er jaar-op-jaar gezien een daling staan van 33 procent. ABN Amro voorspelde eerder al een sterke afname van het aantal faillissementen voor 2018: de bank herhaalt die prognose, en verwacht nog altijd een daling van ruim tien procent.

Lees ook: Detailhandel: 3 aandachtspunten voor 2018 onder de loep

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN