Detailhandel: 3 aandachtspunten voor 2018 onder de loep
bezig met laden...
Tot nu toe gaat het in 2017 goed met de non-food detailhandel. Brancheorganisaties INretail en sectoreconomen van ABN Amro en Rabobank verwachten dat deze positieve lijn doorzet in het nieuwe jaar. Rabobank spreekt zelfs over een ‘rooskleurig maar uitdagend jaar’. FashionUnited nam de nieuwe sectorprognose 2018 onder de loep en kijkt naar drie aandachtspunten voor retailers samen met retailexperts.
Volgens Edwin Belt, sector specialist Mode bij INretail, ‘gaat het in retail nu niet zo zeer meer om een vernieuwing, maar om een evolutie’. Ook in de sectorprognose benoemt Rabobank deze ontwikkeling. “De retailsector bevindt zich in een fundamentele transitie door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrente en technologie.” Die transitie is al meerdere jaren teruggezet en brengt in 2018 weer nieuwe uitdagingen met zich mee. De Rabobank onderstreept in de sectorprognose voor aankomend jaar onder andere de verweving van online en offline retail, de noodzaak van een winkelbezoek die bij de consument ontbreekt en het belang van aantrekkelijke winkelgebieden.
Punt 1: Verweving van online en offline
Rabobank noemt de versmelting van online en offline retail ‘onvermijdelijk’ in 2018. “De invloed van internet op de consument overstijgt alle verwachtingen, en de snelheid van die invloed neemt steeds verder toe,” aldus de sectorprognose. “De scheiding tussen offline en online winkelen is verdwenen en steeds meer omzet komt via het digitale kanaal.” Het advies van Rabobank luidt om andere andere te investeren in een mobile first strategie.
Uit recent gepubliceerde cijfers van GfK blijkt dat een kwart van alle aankopen die gedaan worden al via een online kanaal gebeurt. Dat het online aandeel in omvang toeneemt wordt door verschillende bronnen ondersteunt. Edwin Belt, sector specialist Mode bij INretail, is het eens met de stelling dat de scheiding tussen offline en online winkelen verdwenen is: “Het draait nu niet meer om het kanaal waarbij consumenten kunnen en willen kopen, ze moeten nu een keuze maken bij ‘wie’ ze dit willen doen.” Belt legt de nadruk op de identiteit en onderscheidendheid van een retailer of merk. Inzetten op mobiele technologie ziet Belt als een slimme zet. “De reden waarom nog niet veel verkoop wordt gegenereerd via mobiel is omdat deze sites vaak niet gebruiksvriendelijk zijn. Maar een mobiel is dé plek om snel te handelen.”
”Inzetten op mobile first is van belang”
Dat online en offline steeds meer met elkaar verweven zijn is niet meer te ontkennen, aldus e-commerce professor Cor Molenaar. Molenaar zet echter wel een kanttekening bij het advies van Rabobank. Niet voor elke retailer is het inzetten op online namelijk winstgevend. “Vooral grote ketens en pure players boeren goed online, maar kleine lokale ondernemers moeten het toch echt hebben van hun fysieke winkels.”
Punt twee: Winkelbezoek is een keuze
Een ander punt dat door Rabobank uitgelicht wordt is het ontbreken van de noodzaak voor de consument om een winkel te bezoeken. Het product is immers al overal verkrijgbaar en prijzen zijn transparant en niet noodzakelijk beter bij de ene retailer of de ander. “Fysieke winkels houden toegevoegde waarde en blijven relevant als ze consumenten, producten, merken en medewerkers verbinden,” aldus de sectorprognose.
Volgens Belt draait het in winkels nu om ‘koopbegeleiding’ in plaats van ‘verkopen’. “Klanten komen een winkel binnen en weten al precies wat ze willen. In de winkel draait het dan om een verrassing van de rest van de collectie en de service die ze daar kunnen krijgen.” Volgens Belt is het dan ook heel belangrijk om als retailer te kunnen zeggen: “We hebben het misschien niet op voorraad vandaag, maar we kunnen het morgen wel bij je thuis laten leveren.” Om dit te kunnen realiseren zullen retailers volgens Belt veel beter samen moeten werken met hun merken zodat ze altijd beschikken over alle producten.
”Winkels draaien nu om koopbegeleiding, niet meer om verkopen”
Fysieke winkels zijn in transitie; van verkooppunt naar een punt van service en engagement, zo meent ook Cor Molenaar. “Winkels worden door de Europese Unie nu gezien als onderdeel van de dienstensector, terwijl ze eerder behoorden tot de distributiesector. Het zijn nu punten waar mensen advies kunnen inwinnen, niet zo zeer een punt voor enkel inkoop en verkoop.” Webwinkels daarentegen blijven in de EU in de distributiesector vallen. De rol van winkels is dus aan het veranderen.
Punt drie: Aantrekkelijke winkelgebieden
Als laatste aandachtspunt noemt de prognose van Rabobank het creëren van aantrekkelijke winkelgebieden. Dit is van belang omdat ‘veel formules en winkeliers alleen niet sterk genoeg zijn om te overleven’, aldus het rapport. “Inspelen op het veranderende retailklimaat vraagt dus om samenwerking.” Winkelgebieden moeten het liefst compact, relevant en aantrekkelijk zijn. Om dit te realiseren moedigt het rapport retailers vooral aan om samen te werken.
Samenwerking voor aantrekkelijke winkelgebieden wordt aangemoedigd door zowel Belt als Molenaar aangemoedigd. Molenaar vermeldt echter wel dat niet alleen retailers in de detailhandel moeten samenwerken, maar ook horeca, sport en spel en cultuur bij een goede mix horen in het winkelgebied. “Winkelen wordt steeds meer een hedonistisch tijdverdrijf. Mensen moeten nu kiezen; hoe ga ik mijn tijd besteden.” Een mix van verschillende opties zal zorgen voor meer passanten in het gebied.
“Niet alleen retailers maar ook horeca, sport en spel en cultuur moeten samenwerken”
De uitdagingen in de detailhandel zijn niet gloednieuw, maar deze punten zullen in 2018 wel nog belangrijker zijn dan voorgaande jaren. Het aankomende jaar wordt een omzetgroei van 3,4 procent verwacht in de non-food detailhandel en 2017 stevent af op de grootste groei sinds 2017. Voor retailers is het nu zaak om onderscheidend te zijn en te realiseren dat samen echt sterker is, aldus de experts.
Beeld: FashionUnited