• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Batavia Stad Fashion Outlet heeft de nieuwe uitbreiding geopend van 5.500 vierkante meter geopend. Er zijn 45 winkels bijgekomen, ook opent er binnenkort een nieuw restaurant. Het totale outletcentrum heeft daarmee 31.000 vierkante meter winkeloppervlak.

Het merkportfolio is uitgebreid met merken als G-Star, Marlies Dekkers, Samsonite, Watch Station en WMF. Merken als Tommy Hilfiger, Fred de la Bretoniere en Guess openden een vernieuwd winkelconcept. Door de uitbreiding is de werkgelegenheid ook toegenomen; inmiddels creëert Batavia Stad meer dan 1.300 banen, ofwel het grootste banenaanbod in Flevoland.

Patrick Jansen, centre director: “Ik ben er trots op dat we met ons team deze uitbreiding op relatief korte termijn hebben kunnen realiseren. Batavia Stad Fashion Outlet is nu, met 150 winkels, groter dan ooit en biedt nog meer werkgelegenheid in Flevoland. Door de optimalisatie van het gehele centre heeft Batavia Stad Fashion Outlet een vernieuwde uitstraling, wat de klantbeleving ten goede komt. Daarmee verwachten we nog meer nationale en internationale bezoekers en merken aan te trekken.”

Dat beaamt burgemeester van Lelystad, Ina Adema, die de uitbreiding officieel opende. “De groei van Batavia Stad Fashion Outlet is niet alleen gunstig voor de werkgelegenheid. Batavia Stad is ook een van de grootste publiekstrekkers in de regio. Een toename van het aantal bezoekers biedt nog meer kansen voor andere toeristische ontwikkelingen in de omgeving,” aldus de burgemeester.

5.500 vierkante meter extra voor Batavia Stad

De uitbreiding is twee jaar geleden al aangekondigd. “We hadden ruimte nodig, we kwamen winkels tekort en hadden de potentie om te groeien,” zegt directeur Jansen tegen FashionUnited. “Met nieuwe winkels en meer ruimte kunnen we een nog betere winkelbeleving bieden.” Hij verwacht ‘een enorme groei’ dankzij de uitbreiding, maar cijfers geeft hij niet. “In de eerste maanden zonder de uitbreiding zijn we al met 16 procent gegroeid. Daar verwachten we ruim boven te komen.” Het parkeerterrein is uitgebreid tot 3.500 parkeerplekken. Eerst waren dat er nog ‘een paar honderd minder´.

“De bestedingen per bezoeker groeit nog steeds, ze geven steeds meer uit tijdens een bezoek aan Batavia Stad. Toeristen besteden veel dankzij de mogelijkheid om taxfree te shoppen, maar ook de Nederlandse consument vindt hier wat hij zoekt,” zegt de directeur, die niet wil zeggen hoeveel er gemiddeld besteed wordt.

“De hoog welstandige Nederlandse consument houdt vooral van ‘merk shoppen’. Onze merken kosten minimaal 30 procent minder, en je hebt een heleboel mooie merken bij elkaar in één omgeving. Een andere omgeving, met een mooie architectuur. Dat maakt dit echt een dagje uit.” Toeristen hebben echter ander gedrag, stelt Jansen. “Europese toeristen komen tijdens hun vakantie voor een shopdag, maar intercontinentale toeristen hebben een dag Batavia Stad in hun programma opgenomen. Dat is heel belangrijk voor hen. En ze hebben weinig tijd, dus het aanbod en de busservices die wij hebben maken het winkelen hier heel efficiënt.”

Batavia Stad verwacht meer bezoekers en merken aan te trekken door uitbreiding

De realisatie van de uitbreiding was in handen van het Amsterdamse architectenbureau Attika en Amerikaanse Stantec en aannemer Van Wijnen. Door een mix van materialen zoals Belgisch natuursteen, hout, zink en leisteen en oog voor detail is de uitbreiding complementair aan de rest van het centre. Naast de uitbreiding zijn in het gehele centre enkele façades, meubilair, verlichting en signage maar ook winkelconcepten volledig vernieuwd. Naast de uitbreiding van het centrum, worden ook de openingstijden verruimd.

Batavia Stad bestaat sinds 2001 en is al meerdere keren uitgebreid. Sinds begin 2014 is Batavia Stad Fashion Outlet onderdeel van VIA Outlets. Het bedrijf is in beheer van de Europese retail vermogensbeheerder Meyer Bergman en de Europese outletcenter specialist Value Retail. De nieuwe eigenaar focuste het afgelopen jaar vooral op het moderniseren van de uitstraling van de winkels. In Batavia Stad Fashion Outlet zijn 150 winkels van internationale merken in alle categorieën te vinden - inclusief het luxe segment - met 30 tot 70 procent korting.

In 2016 groeide de omzet met 13 procent. Het aantal internationale bezoekers, waarvan de meesten uit China, Egypte en Israël komen, zorgde voor een stijgende taxfree besteding van 38 procent. Het aantal internationale toeristen groeide afgelopen jaar met fors dankzij de komst van de Shopping Shuttle, die dagelijks tussen Amsterdam en het outletcentrum rijdt. Zeker 96 procent van de passagiers zijn toeristen.

Beeld: Batavia Stad Fashion Outlet, Batavia Stad Fashion Outlet Facebook

Batavia Stad