CBS: Daling fysieke kledingwinkels, 75 procent meer webwinkels
bezig met laden...
Het straatbeeld is steeds minder gevuld met kledingwinkels, zo blijkt ook uit het onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). Het aantal fysieke kledingzaken is sinds 2013 met 9 procent afgenomen.
In alle segmenten, van dames-, heren en kinderkleding zaken was een daling aan fysieke kledingwinkels te zien. Het aantal zaken met kinderkleding liep drastisch terug met 23 procent. Dames- en heren zaken zagen een daling van 6 procent. Waar de fysieke kledingwinkels afnamen naar een aantal van 9.020, steeg het aantal online kledingwinkels sinds 2013 met 75 procent. Dankzij de stijging zijn in Nederland nu 8.720 pure online kledingwinkels te vinden. Het totale aantal kledingzaken in Nederland is hierdoor met 19 procent toegenomen naar 17.740, aldus CBS.
De online groei is niet alleen te zien bij het aantal webwinkels, maar ook bij de verkoop. De online uitgaven aan kleding en mode artikelen steeg het afgelopen jaar met bijna 15 procent. Winkelverkopen liggen juist 2 procent lager. Het wil echter niet zeggen dat het merendeel van de consumenten kleding online koopt. Het aandeel van online verkoop bedraagt namelijk nog steeds maar 10 procent van de totale verkoop van modeartikelen.
CBS: Aantal kledingzaken stijgt, werkgelegenheid gelijk
Of de consument nu bij een online of offline kleding koopt, dankzij de stijging van het totaal aantal kledingzaken heeft de consument nu meer keuze. Meer kledingzaken betekent echter niet meer werkgelegenheid, meldt het CBS. Afgelopen december voorspelde het UWV in de Arbeidsmarktupdate Detailhandel hetzelfde. Volgens het rapport zal meer werkgelegenheid ontstaan door de opkomst van online winkels, maar moet er ook rekening gehouden worden met winkelsluitingen. Desalniettemin is het aantal vacatures in de detailhandel op het hoogste punt in twintig jaar zoals te zien is in de grafiek hieronder.
In lijn met de de afname van fysieke kledingwinkels daalt de vraag naar verkoopmedewerkers volgens het UWV, maar stijgt de vraag naar transport en logistiek personeel vanwege de opkomst van de online kledingwinkels.
Beeld: FashionUnited