Het einde van de it-bag: Verkoop van handtassen daalt met 20 procent
bezig met laden...
Londen - De wens om ieder seizoen een nieuwe handtas te kopen, is niet langer een prioriteit voor consumenten.
De verkoop van handtassen in de Verenigde Staten is in de eerste acht maanden van 2019 met 20 procent gedaald ten opzichte van 2016, zo stelt onderzoeksbureau NPD Group.
Dit is geen toeval, aangezien de status van de it-bag tegenwoordig niet hetzelfde karakter heeft als vroeger. Veranderingen in het consumentenvertrouwen en bestedingspatronen leidt tot de opkomst van ervaringsgerichte retail, en luxe merken zullen de uitdaging moeten aangaan om te kijken hoe ze hun verkoop kunnen stimuleren in de hedendaagse markt.
De Baguette, Paddington en Saddle Bags
In de tijd dat Fendi’s Baguette Bag, Chloé’s Paddington Bag, Balenciaga’s Motorcycle Bag of Dior’s Saddle Bag alle jaloerse hoofden deden omkijken, was de tassen-trend een fenomeen onder consumenten. Het begon in de negentiger jaren, toen het bezit van een luxe handtas het toonbeeld van status was, en toen een herkenbaar ontwerp een symbolische it-status kon krijgen. Maar naarmate er steeds meer designs op de markt kwamen, werden er aan het einde van het seizoen meer tassen verkocht en was het hebben van een mooi accessoire niet langer uitsluitend voor de bevoorrechten. Al snel werden luxe handtassen alomtegenwoordig en dit leidde tot een nieuwe generatie van blijvende accessoires, zoals Céline’s Tote Bag of iconische tassen zoals de Hermès Birkin en Chanel’s 2.55, welke nooit uit de mode raken.
Vorm en functie, meer dan een tas
Volgens NPD zijn consumenten op zoek naar meer dan alleen een tas. Ze zoeken naar oplossingen. Aankopen gaan gepaard met hoge verwachtingen, van functie en veelzijdigheid tot de betrokkenheid van een merk bij sociale- en milieukwesties die zij belangrijk achten. De luxemarkt is niet bestand tegen deze druk. Uitgaven zijn verschoven naar gemak, entertainment, wellness, reizen en ervaring. De nieuwe symbolen van modestatus zijn activewear en -schoenen, aldus NPD.
Consumenten zijn tegenwoordig bereid om te besteden bij onbekende labels die ze nog niet eerder zijn tegengekomen, in plaats van te investeren in voor de handliggende iconen. Dit is één van de redenen dat direct-to-consumer merken floreren en hun kosten lager hebben kunnen houden dan traditionele luxemerken.
Het idee van afnemende impulsen om de nieuwste luxe handtas te bezitten, wordt ondersteund door NPD’s onderzoek naar prijzen in het tijdperk van tarieven. Het onderzoek toont aan dat de categorie van handtassen er een is met ‘grote impact’, welke het risico loopt op snellere dalingen in de verkoop als gevolg van tarieven. Consumenten beschouwen handtassen als ‘leuk om te hebben’, en niet langer als ‘must-have’.
Geen tas dragen
Carine Roitfeld, voormalig Franse Vogue-editor en styliste, zette de trend toen ze tijdens fashion week werd gespot zonder een handtas te dragen, simpelweg omdat ze liever haar handen in haar zakken houdt dan te worden belast door een leren tas onder haar arm.
Comme des Garcons-ontwerper Rei Kawakubo één van de zeldzame ontwerpers die nooit een handtas toont tijdens haar catwalkshows. Elk seizoen omarmen haar verhalen het conceptuele in plaats van het financiële, en je krijgt nooit het gevoel dat ze haar publiek het nieuwste accessoire probeert te verkopen.
In de hoogtijdagen van het it-bag fenomeen, verkocht iedere boetiek en ieder warenhuis dezelfde collectie luxe handtassen. Wellicht heeft de consument haar impuls verloren om ze te kopen.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited COM. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Homepage beeld: Gucci Facebook; beeld Dior Saddle Bag: Dior AW19 by Catwalkpictures.