• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Münster krijgt eerste Duitse winkel Claudia Sträter

Münster krijgt eerste Duitse winkel Claudia Sträter

Door Yasmine Esser

9 sep. 2015

Retail

Er is nog weinig van te zien, dat in het pand binnenkort de allereerste winkel van Claudia Sträter in Duitsland zal openen. De ramen zijn afgeplakt met zwart folie, maar binnen vindt de transformatie plaats. Een webshop voor de Duitse markt komt er ook aan. Formulemanager Esther van Eijk: "We geloven heel erg in een clicks & bricks strategie."

Het gaat goed met Claudia Sträter. Zo breidt het merk verder uit in, België onder ander met een webshop. "Die ging in juni live. We delen geen cijfers, maar het gaat goed. Ook in de fysieke winkels wordt de webshop goed gebruikt, dan is namelijk het hele assortiment beschikbaar. In Duitsland gaan we, als de webshop opent, ook tablets in de winkel plaatsen. Dat wordt echt een must voor de modebranche."

Claudia Sträter terug naar Duitsland

Het Nederlandse modemerk, sinds een paar jaar in handen van het Belgische bedrijf FNG, opent op 17 september een winkel in het Duitse Münster. En het toeval wil dat het merk al eerder een winkel in Munster heeft gehad, in hetzelfde pand. "Van 2003 tot 2009. En nu kwam die locatie weer vrij," zegt Van Eijk.

In 2009 zette Claudia Sträter haar activiteiten in het buitenland stop. De winkels in België en Duitsland werden verkocht. Was het bedrijf wel tevreden over de locatie in Munster? "Ja zeker. De winkel ligt aan Prinzipalmarkt, het plein in het midden van het centrum. Het staat zelfs in de top vijf van mooiste pleinen van Duitsland. De locatie past ook goed bij het niveau van het merk en bij de doelgroep."

Munster is volgens de formulemanager bovendien een geschikte plek om voet aan de grond te krijgen in Duitsland. De stad is immers in de buurt van de Nederlandse grens. In de vestiging kan het merk onderzoeken hoe het is gesteld met het niveau van het winkelpersoneel en wat de Duitse consument wil. Claudia Sträter kijkt altijd, per winkel, welke items uit de collecties het beste aanslaan. En hoe je de kleding goed kunt presenteren. Volgens Van Eijk is dat in iedere winkel een spel, dat zal in Duitsland niet anders zijn.

FNG gelooft in omnichannnel

Hoewel de activiteiten in Duitsland een paar jaar geleden dus werden gestopt, denkt Van Eijk wel dat het merk aansluit bij de Duitse markt. "Claudia Sträter is een internationaal merk met een heel herkenbaar handschrift. Ik denk dat het consumenten uit heel veel verschillende landen aanspreekt. We zien bijvoorbeeld dat consumenten uit Nederland en België trends wel anders interpreteren, maar de collecties overstijgen de nationaliteit."

Hoeveel winkels uiteindelijk in Duitsland zullen openen, kan Van Eijk niet zeggen. Maar er zijn plannen voor meer. En of de andere merken van FNG - Van Eijk is ook formulemanager van Expresso - zullen volgen, daar kan ze ook niets over kwijt.

Foto’s: De foto’s van de winkel zijn niet van de winkel in Münster.