Naf Naf luidt een nieuw tijdperk in
bezig met laden...
Parijs – Het Franse merk Naf Naf dat een jaar geleden door de Chinese groep La Chapelle & Co overgenomen is, zal nu een intense ontwikkelingsfase doormaken. In Frankrijk zal het zijn zetel aan het eind van het jaar verplaatsen, om zich beter te kunnen moderniseren; op internationaal niveau worden een tiental winkels geopend in China tussen nu en eind april en op andere verschillende plekken werelwijd.
Zal China de groei van Naf Naf helpen bevorderen? De in april 2018 met La Chapelle gesloten overeenkomst garandeerde aan het merk en zijn werknemers ‘de beste overnamevoorwaarden van nu en de beste groeivooruitzichten voor morgen’, aldus Patrick Puy, president van Vivarte. Een jaar later is het moreel opperbest bij het bedrijf dat nog steeds onder leiding staat van de president-directeur Luc Mory. “Het merk gaat een nieuwe ontwikkelingsfase in die er echt een internationale dimensie aan zal geven,” zegt Jean-Michel Vergain, internationaal directeur van het merk. “Ook al is de cultuur van onze aandeelhouder heel anders dan die van ons, de knowhow van deze grote retailer is een groot voordeel voor ons (ruim 9300 verkooppunten in China en een ruim tien merken op hun naam, n.d.r.).’
Een hoofdkantoor vlak bij Parijs
Met één voet nog steeds in Frankrijk en de andere al in Azië, wil Naf Naf dynamischer zijn dan ooit. “Ons bedrijf is niet veranderd. maar we maken een grote modernisering door,” onderstreept Jean-Michel Vergain. Zo zal het merk, dat nog in Épinay-sur-Seine gevestigd is, voor het eind van het jaar dichter bij Parijs komen en zich op een nieuwe locatie vestigen, in het kader van het grotere, wereldwijde project. “Er wordt 7 miljoen euro geïnvesteerd door La Chapelle om intern hun voordeel te doen met de knowhow van de teams en de organisatie”, zegt Vergain. “HR, R&D, CRM, Supply Chain, alle diensten van het bedrijf zullen baat hebben bij een vernieuwing.”
De stormloop op China
Het andere hoofdstuk, betreft de uitbreiding van het merk op internationaal niveau, is al begonnen. Als Frankrijk en Europa met de vier filialen (Spanje, Italië, België en Zwitserland) historisch gezien sterke markten zijn en belangrijk zullen blijven, is er grote kans dat andere markten groter of dat er zelfs meer winkels geopend worden. “We hebben een vertrouwde partner in Colombia, waar we 96 winkels hebben. Vorig jaar hebben we Mexicaanse markt betreden, waar we aanwezig zijn via 45 Liverpool-warenhuizen. Eind 2018 hebben we voet gezet in Afrika en Tunesië en aan het eind van het eerste kwartaal van 2019 beginnen we op La Réunion. Ten slotte zal er in april een winkel geopend worden in Montreal , Canada,” zegt de internationaal directeur. Maar de toekomst van het merk zal zich vooral in China afspelen.
Daar heeft Naf Naf ervoor gekozen om zich in een premiumsegment te positioneren met verkoopprijzen die 2 keer zo hoog liggen als in Frankrijk, met deels specifieke collecties. “De naamsbekendheid van Naf Naf in China zal het doel zijn van grote investeringen die de ontwikkeling van winkels in het hele land moeten ondersteunen” vervolgt Jean-Michel Vergain. Daarom zullen tussen nu en eind aprilronde de tien winkels geopend worden in Peking en Shanghai, met het ambitieuze project om over 5 jaar 500 winkels te hebben in China met een omzet in dat land van 150 tot 200 miljoen euro. Als we in overweging nemen dat de huidige omzet rond de 210 miljoen euro ligt, waarvan 25 procent de internationale verkoop betreft (groothandel, licenties, detailhandel), zal de export de komende jaren snel andere proporties aan moeten nemen.
Het origineel van dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.
Beelden : ©Naf Naf boutique en SS19 collectiebeelden