• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Prada Group ziet netto-omzet dalen met 9 procent

Prada Group ziet netto-omzet dalen met 9 procent

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Prada Group, moederbedrijf van onder andere Prada en Miu Miu, behaalde een omzet van 3,2 miljard euro in FY16. Dit is 9 procent lager dan het voorgaande financiële jaar.

”De Prada Group heeft bevredigende resultaten geleverd die in lijn zijn met de verwachtingen voor de markt in 2016, een uitdagend jaar van overgang voor het bedrijf. Ik ben overtuigd dat onze creatieve visie samen met de investering in online en offline engagement met onze klanten ons naar het pad leiden tot duurzame groei,” aldus Patrizio Bertelli, CEO van de Prada Group in het persbericht.

De omzet is vooral afhankelijk van de retail van de merken in het portfolio dankzij een omzet van 2,5 miljard euro. Wel zag het modehuis de verkoop hier met 13 procent afnemen. Daarentegen steeg de verkoop vanuit de groothandel met 15 procent. Dit segment draagt echter afgelopen jaar een bedrag van 504 miljoen euro bij aan de totale omzet. Omzet van licenties van onder andere zonnebrillen en parfums brachten 45 miljoen euro op dankzij een groei van 3 procent.

Verkoop Prada Group daalt in alle regio’s met minstens 5 procent

Het luxemerk zag in alle regio’s waar het aanwezig is de verkoop dalen. Sterkste daling was te zien in Japan met 13 procent terwijl in het land vijf jaar lang groei te zien was. Dit was voornamelijk te wijten aan de wisselkoers van de Yen die ongunstig was.

Amerika en Asia Pacific daalden beiden met 12 procent, de verkoop in het Midden-Oosten met 10 procent. Europa noteerde in het afgelopen financiële jaar een daling van 5 procent.

Over het algemeen wijt de groep de daling van de verkoop in alle regio’s aan de afname van toeristen in de gebieden.

Prada Group zet in op exclusieve ervaring om verkoop te stimuleren

“Ons plan in de recente maanden is om de winkelervaring exclusiever en meeslepender te maken. We willen ons aanbod van innovatieve producten rijker maken en heeft al goede resultaten behaald. De ready-to-wear collecties hebben het afgelopen half jaar een groei doorgemaakt en we zagen goede reacties op onze schoenen en lederwaren,” aldus Bertelli.

Beeld: Prada Group Website

Prada