The Sting lanceert nieuwe winkelketen Stangata
bezig met laden...
Er is meer bekend geworden over de nieuwe plannen van The Sting. De nieuwe keten die het bedrijf gaat lanceren gaat Stangata heten. Het wordt de mannenvariant van Costes. Dat heeft een woordvoerder laten weten aan RetailNews.
Het mannenlabel wordt al verkocht bij The Sting, maar krijgt nu een eigen keten. De doelgroep is hetzelfde type consument als Costes. “Waar The Sting zich vooral op de jeugd richt met merken als Ashes To Dust, is Stangata er straks ook voor studenten,” aldus de woordvoerder. De kleding van Stangata is ‘net en casual’.
Stangata zal zich in meerdere grote steden gaan vestigen, onder meer in Den Bosch en Alkmaar. De locatie in Alkmaar is al bekend: de voormalige winkel van Spaander, die anderhalf jaar geleden afbrandde.
De volledige uitrol in Nederland zal echter niet zo snel gaan als Costes, die in 3 jaar tijd 23 winkels opende. Voor de mannelijke tegenhanger wordt er gezocht naar bestaande als nieuwe winkelpanden. “Stangata kan bijvoorbeeld op de plek van een winkel van The Sting komen, dat dan naar een nieuwe locatie verhuist. En we gaan Stangata ook openen in combinatie met winkels van Costes. Alles draait om kruisbestuiving,” zegt de woordvoerder tegen Retailnews.
Stangata wordt nieuwe modeketen van The Sting
Het is niet gek dat The Sting kiest voor een mannelijke variant van Costes; de modeketen doet het namelijk een stuk beter dan The Sting zelf. Een jaar na de oprichting maakte Costes al winst. Cijfers van 2015 zijn er nog niet, maar in 2014 rapporteerde Costes een eerste winst van 205.000 euro. In het oprichtingsjaar (2013) was dat nog een verlies van 647.000 euro. De omzet tussen 2013 en 2014 steeg van 5,3 miljoen naar 21,6 miljoen euro.
The Sting heeft het al jaren moeilijk. In maart werd bekend dat de keten al twee jaar verliezen boekt en in 2013 en 2014 dieprode cijfers schreef. The Sting rapporteerde volgens Quote in 2013 een verlies van in totaal 13,5 miljoen euro. Het jaar daarop verbeterde het bedrijfsresultaat licht met 33 procent tot 9 miljoen euro in de min, met dank aan een belastingmeevaller. Ook met de omzet ging het niet al te best: over de jaren 2013 en 2014 liep de omzet met bijna 5 procent terug van 239 miljoen euro naar 230 miljoen euro. De operationele kasstroom halveerde tot 4,2 miljoen euro. Volgens eigenaar Ronny Rosenbaum waren de verliezen te wijten aan negatieve resultaten van buitenlandse activiteiten en reorganisatiekosten. De resultaten in Nederland waren beter, hoewel de omzet daar ook terugliep van 199 miljoen euro naar 191 miljoen euro.
Beeld: Facebook The Sting (opening winkel Breda, red.), Costes