Winkels Supertrash blijven voorlopig open
bezig met laden...
Meer duidelijk rondom het faillissement van het bedrijf van Olcay Gulsen. Afgelopen dinsdag meldde de ontwerpster dat die dag een faillissement was aangevraagd voor het bedrijf. Het gaat om Wayahead B.V., het moederbedrijf van Supertrash. Voorlopig blijven de winkels van het modemerk nog wel geopend, dit bevestigt woordvoerder van de curator in de zaak, Edwin van Wijk.
De winkels van Supertrash vallen onder een andere bv, waar geen faillissement voor geldt. Onder Wayahead B.V., het holdingbedrijf, vallen verschillende andere vennootschappen waaronder ST Holding, ST Retail en 2Stepzahead. Het is echter nog mogelijk dat ook voor deze bedrijven een faillissement wordt aangevraagd als dat noodzakelijk blijkt voor een doorstart volgens de curator. De winkels blijven voorlopig open, in beide scenario’s, om een verkoop van het bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daarbij kan de bestaande voorraad nog zoveel mogelijk worden verkocht om eventuele schuldeisers tegemoet te komen. De website van Supertrash is echter niet bereikbaar
Bij de vijf eigen winkels van Supertrash werken in totaal zo’n 25 personeelsleden, meldt RTL Z. Op het hoofdkantoor van Supertrash werken er 35. Daarnaast heeft het merk nog negen franchisewinkels, die volledig buiten het faillissement van Wayahead vallen. Volgens RTL Z is de kans groot dat veel van het personeel niet mee gaat naar een eventuele nieuwe eigenaar in het geval van een doorstart. Over een mogelijke doorstart is echter nog niks bekend.
Drie weken voordat het faillissement werd aangevraagd, meldde Gulsen dat ze een stap terug had gezet bij het bedrijf. Ze had haar functie als CEO overgegeven aan Charles Paape, maar bleef nog wel aan als creatief directeur bij het merk. Ook is Gulsen aandeelhouder bij het bedrijf en betaalde ze vorig jaar ongeveer de helft van het bedrag om het bedrijf uit acute liquiditeitsnood te krijgen.
Alhoewel de curator in de zaak nog volop bezig is met het bekijken van de oorzaken achter het faillissement, noemt digital director Robin van Olphen ‘de schade van jaren slecht beleid’ als reden op LinkedIn. “Ondanks de waanzinnige omzetgroei die we het afgelopen jaar online realiseerde, hebben we het bedrijf niet gered. De schade van jaren slecht beleid heeft uiteindelijk geleid tot de val van dit eens zo roemruchte merk,” schrijft hij.