De voordelen van online ondernemen – ook na Corona
bezig met laden...
Fysieke winkels spelen een belangrijke rol in de totale winkelervaring. Het versterkt het positieve gevoel dat consumenten hebben bij een merk en maakt van winkelen een meer menselijke activiteit – in plaats van het simpelweg kopen van producten.
Toch lijkt een fysieke winkel alleen niet langer genoeg te zijn om het optimale uit uw onderneming te halen. De uitbraak van COVID-19 benadrukte nog eens de toegevoegde waarde van eCommerce, maar ook de cijfers aan het begin van dit jaar logen er niet om: waar voor fysieke retail een groei van 3% werd voorspeld, verwachtte ING een groei van maar liefst 20% voor ondernemingen die zowel offline als online verkoop aanbieden aan hun klanten.
Het opzetten van een webshop biedt niet alleen tijdens de Coronacrisis veel voordelen, maar ook in de toekomst, zeker als u bij het opzetten van een webshop gebruik maakt van een omnichannel oplossing. We zetten een aantal van deze voordelen onder elkaar en geven u meteen een paar tips om het maximale uit uw online onderneming te halen.
1. Nieuwe doelgroep, vertrouwde merkbeleving
Grijs uitziende websites zonder persoonlijkheid zijn tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Een webshop designen en inrichten hoeft geen hogere wiskunde meer te zijn, en met een kleine investering kunt u ervoor zorgen dat uw online winkel qua uitstraling en merkbeleving volledig op één lijn ligt met uw fysieke winkel.
Een herkenbare uitstraling wekt direct vertrouwen op bij zowel vaste klanten als klanten die misschien maar één keer eerder in uw fysieke winkel zijn geweest. Met een webshop bereikt u een volledig nieuwe doelgroep die niet bij u in de buurt hoeft te wonen om uw online te vinden. Zo kunnen ze alsnog hun aankopen bij u doen.
Tip: Houd rekening met het alsmaar groeiende mobiele gebruikers. Kies bij het ontwerp van uw webshop voor een template wat mobiel compatibel is.
2. Altijd overal bereikbaar
Er wordt van zelfstandige retailers verwacht dat ze dezelfde uren open zijn als de grote spelers. In de praktijk komt dit neer op lange dagen en hoge personeelskosten. Het openen van een webshop kan ervoor zorgen dat u minder uren achter de toonbank hoeft door te brengen, zonder direct minder te verkopen. Het internet is immers 24/7 geopend – en er zijn altijd mensen op zoek naar leuke nieuwe items.
Tip: Communiceer duidelijk naar klanten dat u ook online te vinden bent. Leg kaartjes met de naam van uw winkel en uw website op de toonbank, en zet uw website onder uw openingstijden op het raam. Staan klanten voor een dichte deur, dan weten ze alsnog waar ze u kunnen vinden!
3. Minimum input, maximum output
Hier wordt de manier waarop u een webshop opzet belangrijk. Omnichannel houdt in dat u online en offline winkel gesynchroniseerd zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat als het laatste rode rokje online verkocht wordt, er ook naar uw offline winkel wordt gecommuniceerd dat de rode rokjes uitverkocht zijn.
Door uw webshop met behulp van omnichannel op te zetten voorkomt u dat uw twee onafhankelijke ondernemingen runt. In plaats daarvan kunt u alles wat er geregeld moet worden voor beide ondernemingen regelen vanuit één overzichtelijke backend. Zo hoeft u minimaal te investeren, om er het maximale uit te halen.
Een webshop heeft ook in tijden dat uw winkel gewoon open is vele voordelen. Zo vergroot u uw doelgroep, bent u toegankelijker en zet u uiteindelijk meer om. Veel succes!