Hoe bereik je last minute zoveel mogelijk mensen voor de feestdagen?

Het einde van het jaar is nu écht in zicht. Waar vroeger vooral Sinterklaas om de cadeaus draaide, staat ook Kerstmis steeds meer in het teken van geven: in 2018 vierde 45% van de Nederlanders kerst met cadeautjes. Goed nieuws voor retailers dus! 

Cadeaus voor de feestdagen worden steeds vaker online besteld. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die de winkelstraten induiken, maar het is minstens zo belangrijk dat (vaste) klanten de weg weten te vinden naar je online winkel. We geven je drie tips waarmee je zoveel mogelijk shoppers naar beide verkoopkanalen trekt. 

  1. Motiveer je vaste klanten

Natuurlijk is het fijn om nieuwe klanten aan te trekken naar je online en offline winkel, maar vergeet vooral je vaste klanten niet! Mensen die jouw winkel al kennen zullen ook sneller aan je denken voor hun inkopen rond de feestdagen. Verstuur nieuwsbrieven naar vaste klanten waarin je hen bedankt voor hun loyaliteit van het afgelopen jaar en een speciale kortingscode geeft. Daarnaast kun je een overzicht maken van de best verkochte producten tot nu toe, en deze aan hen suggereren. Maak verschillende pagina’s voor verschillende cadeau-categorieën en maak het makkelijker voor shoppers om bij jou te slagen.

  1. Heb je voorraad op orde

December is de beste maand van het jaar voor retailers. Van last-minute kleinigheidjes voor het dobbelspel met Sinterklaas, tot de grotere cadeaus zodra kerstavond dichterbij komt: mensen spenderen flink wat tijd (en geld) aan het vinden van de juiste cadeaus voor hun geliefden. 

Nu is dan ook niet het moment voor uitverkochte bestsellers of trage levering. Bekijk dus goed je voorgaande verkooprapporten, en schat in welke producten dit jaar hard zullen lopen. Als je een online en offline winkel naast elkaar runt is het daarnaast van belang dat je continu op de hoogte blijft van  je voorraad-niveaus: als je het laatste exemplaar van een product verkoopt in de winkel wil je mensen niet het idee geven dat het online nog te verkrijgen is. Doordat een omnichannel kassasysteem continu de online en offline voorraad met elkaar synchroniseert en zo een up-to-date overzicht behoudt, voorkom je teleurstellingen. 

  1. Biedt iets extra’s aan

Iedereen is druk in december. Kom om die reden je online bezoekers en offline klanten tegemoet met handige extra’s. Zet een speciale inpakservice op in de winkel, zodat mensen daar zich niet meer druk om hoeven te maken. Ook online kun je dit toepassen: voor een klein extra bedrag worden de gekochte producten volledig ingepakt (het liefst natuurlijk met eigen inpakpapier) thuis afgeleverd. 

“Iets extra’s” kan ook betrekking hebben op iets extra’s voor een ander. In december wordt over het algemeen meer aandacht besteed aan liefdadigheid dan in de rest van het jaar. Communiceer dat je per verkoop een klein bedrag overmaakt naar een goed doel naar keuze. Niet alleen help je zo anderen, ook je klanten zullen gemotiveerd worden om je hierin te steunen. Het is misschien niet de snelste manier om je omzet te verhogen, maar het geeft men een positief gevoel bij jouw onderneming. 

Dus, of het nou liefdadigheid is of persoonlijke kortingscodes: denk goed na over wat jij deze laatste maand nog kunt doen om jouw verkoop een boost te geven en knallend het nieuwe jaar in te gaan.

Meer informatie en nieuws over Lightspeed? Klik hier voor de bedrijfspagina.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN