• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Faillissement Sissy-Boy: Wat vooraf ging

Faillissement Sissy-Boy: Wat vooraf ging

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|TIJDLIJN

Het doek is voorlopig gevallen voor Sissy-Boy, de Nederlandse lifestyleketen die in 1982 werd opgericht. Het begon met een boetiek in de Amsterdamse Kalverstraat en het bedrijf breidde in bijna veertig jaar uit naar 45 winkels in de Benelux. In april vroeg het bedrijf surseance van betaling aan, maar dit werd deze week omgezet naar een faillissement. FashionUnited duikt in de geschiedenis van het merk.

1982 - Eerste Sissy-Boy in Amsterdamse Kalverstraat

Sissy-Boy wordt opgericht door Michael Smit en vestigt zich in 1982 voor het eerst in een fysiek pand. In de Amsterdamse Kalverstraat is het merk vanaf dat moment te vinden.

1995 - Oprichter doet een stap terug vanwege ziekte

Michael Smit doet in 1995 een stap terug bij het bedrijf vanwege de ziekte non-hodgkin. Sissy-Boy komt ‘op de rand van de afgrond’, vraagt faillissement aan maar wordt zes uur voor de faillissementsverklaring door Smit teruggekocht en doorgestart.

2008 - 2011 ‘Bedrijf staat aantal jaren stil en innoveert niet meer’

CEO Victor van Nieuwenhuizen vertelt in een interview uit 2015 met FashionUnited dat tussen 2008 en 2011 het geen makkelijke periode was voor het merk, mede door de ziekte en het overlijden van oprichter Michael Smit. “Het gevolg hiervan was dat het bedrijf al een aantal jaar stilstond en niet meer innoveerde.”

2009 - Eerste winkel in België op De Meir in Antwerpen

2012 - Varova neemt Sissy-Boy over

Varova Investments neemt in 2012 een meerderheidsbelang in Sissy-Boy, dat in dat jaar ook de dertigste verjaardag viert. Bob Mols, destijds algemeen directeur van Sissy-Boy meldt: “Door Varova houden we het goede van een familiebedrijf, zoals een eenvoudige communicatie, maar kunnen we versneld professionaliseren.” Maarten Vaessen van Varova Investments meldt destijds: “Een onderscheidende formule die perfect aansluit bij de huidige belevingstrend.”

Sissy-Boy en Varova komen in 2011 met elkaar in contact als na het overlijden van oprichter Michael Smit een zakelijke partner gezocht wordt. Varova heeft op dat moment al de merken Gsus, Kings of Indigo en Tumble ‘n Dry in het portfolio. Met het meerderheidsbelang van Varova wil het bedrijf echter niet te snel groeien, “dan groeien we stuk”. Sissy-Boy focust zich op het verbeteren van de formule en de webshop. In 2012 heeft Sissy-Boy 29 filialen.

2014 - Nieuw winkelconcept

De winkel in Haarlem krijgt de primeur: het nieuwe winkelconcept van Sissy-Boy wordt daar voor het eerst geïmplementeerd. “Met deze winkel willen wij laten zien waar wij denken dat winkelen naartoe gaat,” aldus CEO Victor van Nieuwenhuizen destijds. Het nieuwe concept is gebaseerd op storytelling: elk product in de winkel vertelt een verhaal dat de klant moet inspireren, verrassen en kan gecombineerd worden met andere artikelen uit de winkel. De inrichting is helder en ingetogen waardoor de collectie beter naar voren komt en de aandacht naar de materialen, kleuren en texturen van de kledingstukken gaat.

Gemak speelt bij het concept een grote rol. “We willen zoveel mogelijk barrières wegnemen,” aldus Van Nieuwenhuizen destijds. “Met flexibele openingstijden, door klanten ook de mogelijkheid te bieden om ‘s ochtends koffie te halen en te kunnen lunchen, zoveel mogelijk voorraad beschikbaar te hebben en mocht iets toch uitverkocht zijn, het later thuisgebracht wordt.”

In 2014 heeft het merk al 35 winkels in de Benelux

CEO Victor van Nieuwenhuizen vertelt in een later interview, in 2015 met FashionUnited, dat de winkelopening in Haarlem een keerpunt is geweest voor Sissy-Boy. “Op dat moment werden de veranderingen binnen het bedrijf zichtbaar voor het publiek. We waren al langere tijd aan het nadenken over manieren waarop we het imago van Sissy-Boy konden opfrissen en met de opening van deze winkel werd dit eindelijk zichtbaar.”

2016 - Versnelde groei in België en Nederland

Hasselt, Gent, Brugge en Knokke, Sissy-Boy zet vaart achter de groei in België in 2016. Ook in Nederland zit het bedrijf niet stil met minimaal vijf nieuwe winkels. “Door zware tijden in de retail ontstaan er nu prachtige kansen en daar gaan we graag in mee,” aldus CEO Victor van Nieuwenhuizen destijds.

2017 - Sissy-Boy samen met andere merken verkocht aan Brand Retail group

De modetak van Varova wordt verkocht aan de Brand Retail Group dankzij hulp van Standard Investment. De Brand Retail Group wil zich focussen op de drie sterkste merken waaronder Sissy-Boy. Met de overname van Sissy-Boy verlaten CEO Victor van Nieuwenhuizen en CFO/COO Rogier van Wijnhoven het bedrijf. Sissy-Boy komt in voorlopige handen van Jop Pollmann die later wordt afgelost door Sven Bleekmolen.

In het boekjaar 2017 eindigt moederbedrijf Brand Retail Group 21 miljoen euro in het rood. Het verlies is daarmee groter dan in 2016, toen het nog op 14 miljoen euro neer kwam. De omzet van de gehele groep nam licht toe van 135 miljoen euro naar 141 miljoen euro.

April 2019 - Surseance en faillissement Sissy-Boy

Op 1 april, het is geen grap, vraagt Sissy-Boy surseance van betaling aan. Nadat een overname afketst is de directie genoodzaakt surseance van betaling aan te vragen. Deze surseance wordt iets meer dan een week later omgezet in een faillissement.

Het merk heeft op dat moment 600 medewerkers en 45 winkels in de Benelux.

Beeld: Sissy-Boy

Brand Retail Group
Sissy Boy