Ontwerpers, stylisten, schrijvers, fotografen, vormgevers, producenten: in de mode zijn freelancers overal. Zelfstandig en flexibel werken heeft zo zijn voordelen, maar het betekent ook grotere risico’s. Nu steeds meer collecties, producties en evenementen worden geannuleerd als gevolg van de coronacrisis, lopen voor veel freelancers de opdrachten terug. Wat zijn voor hen de gevolgen? Wat houdt hen bezig? FashionUnited spreekt verschillende freelancers uit de mode-industrie over de impact van de coronacrisis op hun werksituatie.
Deze week is dat Sander Theeboom. Na zijn afstuderen in International Media Management werkte hij enkele jaren als editor en marketeer bij modebladen als ELLE en Harper’s Bazaar. Vorig jaar werd hij zelfstandig ondernemer. Als freelancer maakt hij videocontent voor verschillende modebedrijven en -ondernemers, waaronder De Bijenkorf, Nina Pierson en Claire Rose Cliteur. Daarnaast doet hij marketingklussen voor bedrijven en instellingen, zoals Felix Meritis en het Compagnietheater. FashionUnited belt hem voor een interview.
Hoe ziet een gewone werkweek er voor jou uit?
”Mijn werkweken zijn heel verschillend. Soms doe ik een klus met vrienden en ben ik op locatie aan het filmen, dan ben ik weer dagen aan het editen, thuis in de woonkamer. Ik werk alleen, of in een team; sommige klussen zijn kort, andere langer. Dat vind ik ook het leuke aan freelancen: het is altijd anders.”