• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Scotch & Soda gaat winkels openen in India

Scotch & Soda gaat winkels openen in India

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda gaat winkels openen in India. Er is een langetermijn overeenkomst gesloten met Reliance Brands, die de expansie in het land gaat begeleiden. De e-commerce rechten zijn eveneens overgenomen. Dat meldt de Indiase Times.

In de overeenkomst is afgesproken dat Reliance Brands in alle grote Indiase steden winkels van Scotch & Soda gaat openen. De winkels moeten voor het einde van 2017 open zijn. Daarnaast is het bedrijf ook verantwoordelijk voor de verkoop via warenhuizen en webwinkels. In de toekomst kunnen Indiase klanten ook terecht op de Indiase webshop.

CEO van Scotch & Soda Dirk Jan Stoppelenburg laat in een statement aan de Indiase media weten: “In het archipel van de mode heb je meerdere eilandjes. Het eiland Amerikaanse sportkleding is misschien anders dan die van Franse luxelabels. Elk eiland heeft verschillende merken die samen dezelfde aspiraties en dromen delen,” licht Stoppelenburg toe in een statement aan de media. “Reliance herkende de stijl en creativiteit van ons doorbrekende merk. We kijken ernaar uit ons unieke merk te vergroten in samenwerking met de expertise van Reliance in deze modemarkt en in deze heel belangrijke regio.”

De president en CEO van Reliance Brands, Darshan Metha, stelt dat het ironisch is dat het overvol is op de premium modemarkt en dat er tegelijkertijd amper een goed T-shirt of passende jeans te krijgen is. “Scotch & Soda is een van de weinig merken die toegewijd is aan het produceren van kwalitatieve kleding in plaats van het verkopen van het merklogo. De merkwinkels echoën het verhaal van hun ambacht. We hebben nu het voorrecht en plezier om met hen samen te werken,” voegt hij toe.

Scotch & Soda sluit deal met Reliance Brands

Het Amsterdamse merk was al aanwezig in India; Scotch & Soda werd tot op heden exclusief verkocht op de Myntra.com. CEO en president Mehta laat weten: “Myntra zal een van de kanalen voor ons blijven en we zullen via hen blijven verkopen. Maar nu zijn de we exclusieve franchise partner van Scotch & Soda via alle kanalen in India.” Myntra deed in de afgelopen twee jaar ook zaken met Topshop, Miss Selfridge en Dorothy Perkins, waarbij exclusieve samenwerkingen werden afgesloten voor Jabong en Myntra om de Indiase markt te testen.

De nieuwe franchisepartner Reliance Brands is onderdeel van het conglomeraat Reliance Industries Group en staat tevens bekend als India's grootste particuliere bedrijf. Het bedrijf wordt door de rijkste zakenman van India, Mukesh Ambani. Reliance heeft al zo’n 19 modeketens naar India gehaald, zoals Steve Madden, Diesel, Quicksilver, Roxy en Superdry. In totaal heeft Reliance Brands zo’n 200 winkels in India.

Sinds kort heeft ook het Nederlandse lingeriemerk Hunkemöller een overeenkomst met het bedrijf. De eerste winkel is vorig jaar geopend in Delphi en inmiddels is het aantal Indiase winkels uit gebreid naar tien. De lancering is zo’n succes dat het lingeriemerk verwacht nog meer winkels te openen dan de oorspronkelijke veertig. CEO van Hunkemöller Philip Mountford roemde Reliance Brands eerder om zijn ‘sterke inzicht in de Indiase markt’. “Reliance heeft uitzonderlijke operationele ervaring en hun infrastructuur geeft ons de mogelijkheid om onze producten en ons merk snel en efficiënt te lokaliseren en op te bouwen binnen de Indiase markt.”

Scotch & Soda werkt hard aan wereldwijde expansie

Dankzij de samenwerking met Reliance Brands kan Scotch & Soda de expansieplannen verder uitrollen. Eerder dit jaar liet Scotch & Soda weten meer winkels te willen openen om de naamsbekendheid te vergroten. Het Amsterdamse merk wil over 3 jaar een omzet van 750 miljoen euro halen, met een EBITDA van 100 miljoen euro.

Scotch & Soda is al een aantal jaar bezig om wereldwijd flink uit te breiden. Zo werkt het merk hard aan een uitbreiding van de Amerikaanse markt. Er zijn inmiddels 25 winkels van het merk geopend, en nog dit jaar komen er zo’n 6 winkels bij. Ook in Canada heeft Scotch & Soda inmiddels 4 vestigingen. Chicago, New York, San Francisco en Toronto zijn de grote Noord-Amerikaanse markten op dit moment. In New York zijn er al 3 winkels van Scotch. “ Op nationaal niveau is ons doel om te groeien binnen de topmarkten New York, Los Angeles, San Francisco en Miami,” zei Ari Hoffman, de Amerikaanse CEO van het Amsterdamse merk, eerder.

In 2014 kondigde het Amsterdamse label een expansietoer in Azië aan; er werd een vijfjarige samenwerking getekend met distributiepartner ImagineX Group voor een ‘forse uitrol’ van zijn winkelnetwerk in Hongkong, Macau, Taiwan en het vasteland van China. De eerste Aziatische Scotch & Soda winkel opende in Hongkong, in shoppingmall Harbor City, waar ook 7 For All Mankind, Alexander Wang, Versace, Maje en Ralph Lauren zijn gevestigd. “De booming middenklasse met stijgende inkomens is op zoek naar manieren om hun kledingstijl meer te personaliseren, maar waarderen tegelijkertijd de achtergrond en kwaliteit van de merken die ze kopen,” zo verklaarde Thomson Cheng, managing director van ImagineX, het succes van Scotch & Soda in Azië. De Aziatische expansietour kreeg in 2015 een vervolg, toen sloot Scotch & Soda een deal met het Japanse distributiebedrijf Itochu Corp, om de Japanse markt flink uit te breiden. Het merk dacht vooral aan shop-in-shops in belangrijke warenhuizen.

Het Amsterdamse Scotch & Soda liet eind 2015 tevens weten meer in te zetten op de Duitse markt; vanaf 1 juli is is er geen externe wholesale meer en is er een nieuw salesteam geïnstalleerd. Ook worden er eigen showrooms opgezet in Düsseldorf, München en Hamburg.

Winkels in India voor Scotch & Soda

Hoewel Scotch & Soda nog steeds slechte cijfers schrijft, zei CEO Dirk-Jan Stoppelenburg eerder dat dat niets zegt over ‘hoe het nu gaat’. Volgens hem ligt Scotch & Soda juist op schema met de resultaten. De verwachting is dat het modebedrijf 400 miljoen omzet en een EBITDA van 50 miljoen euro gaat rapporteren. Als het aan de Amsterdamse retailer ligt moet dat binnen 3 jaar zelfs 750 miljoen euro omzet en 100 miljoen euro EBITDA zijn.

Scotch & Soda werd in 1985 opgericht door de toen 24-jarige Laurent Hompes. In 2001 werd het merk overgenomen door Joep Krouwels, Eric Bijlsma en Patrick Munsters, die ook na de overname in 2011 aanbleven als directie. In 2007 begon het bedrijf met het openen van eigen winkels. In 2011 kwam het Amsterdamse label in handen van het Amerikaanse Kellwood Company, dat onderdeel is van Sun Capital (de oud-eigenaar van het failliette V&D, red.). Inmiddels heeft Scotch & Soda 160 eigen winkels en zijn er ook 8.000 andere verkooppunten.

Beeld: Scotch & Soda, Facebook Scotch & Soda

Scotch & Soda