Tweedehands: Resale marktplaats ThredUp ontvangt 175 miljoen dollar aan financiering
bezig met laden...
ThredUp, een Amerikaans platform voor de doorverkoop van kleding voor particulieren, heeft financiering van 175 miljoen dollar opgehaald (157 miljoen euro). Dit maakt het bedrijf bekend in een persbericht. In dat bericht kondigt ThredUp ook aan dat het Resale-As-A-Service (RAAS) lanceert voor retailers en merken.
Door de nieuwe investeringsrode heeft het kapitaal dat ThredUp heeft opgehaald neer op 300 miljoen dollar (270,7 miljoen euro). Met de nieuwe kapitaalinjectie gaat een ‘nieuwe golf van groei en expansie van het platform’ van start. De lancering van RAAS past hierbij. “Negen op de tien retailers willen resale testen en circulaire mode omarmen, maar hebben de infrastructuur niet,” zo meldt het persbericht. Het nieuwe platform biedt deze infrastructuur zodat retailers en merken tweedehands kleding kunnen gaan verkopen. De eerste partners zullen deze maand bekend worden gemaakt. Retailers kunnen hun klanten een ‘Clean Out Kit’ aanbieden waarbij ze oude kleding naar ThredUp kunnen sturen en op die manier shopcredit ontvangen om nieuwe kleding te kunnen kopen bij de desbetreffende retailer. De ‘Clean Out Kit’ werd eerder al geïntroduceerd door het platform voor particulieren, waarna hun items geïnspecteerd, gefotografeerd en op de website worden geplaatst. Naast de lancering van RAAS wordt de investering ook gebruikt voor het versterken van de infrastructuur, het opschalen van de aanwezigheid in de thuismarkt.
Tweedehands platform ThredUp ontvangt investering van 175 miljoen dollar
ThredUp werd tien jaar geleden opgericht als bedrijf dat mannen T-shirts omwisselde als vorm van abonnement. Mede-oprichter James Reinhart realiseerde zich al snel dat hij een kast vol had met kleding die hij niet droeg en veranderde het platform naar een tweedehands kleding platform, zo meldt ThredUp op de website. Inmiddels hebben miljoenen consumenten items gekocht en verkocht op het platform en zijn items van meer dan 35.000 merken verkocht. Meer dan 100 miljoen unieke items zijn sinds de start van het platform verkocht. ThredUp heeft eerder al een personal shopping service gelanceerd met de ‘Goody Box’. Het bedrijf kiest dan items uit voor de klant die het thuis kan passen en vervolgens een keuze maakt om het te houden of terug te sturen. Ook kunnen klanten kiezen om hun kleding te doneren. Dan worden de items verkocht en het geld dat daarmee wordt gemaakt, wordt gedoneerd aan een goed doel.
Gerelateerd:
- ThredUp voorspelt dat in 2028 de tweedehandsmarkt 1,5 keer groter zal zijn dan fast fashion
- Markt voor tweedehands tassen vervijfvoudigd in zeven jaar tijd
- Duurzame trends 2019: dit is wat consumenten verwachten van modemerken
- Interview - Momox: De miljoenenbusiness van tweedehands mode
- Abonnement- en verhuurservices rukken op in de mode: hoe levensvatbaar zijn ze?
Beeld: Via Thredup Facebook