Vijf dingen die je moet weten over Michael Kors

De internationale modegigant Michael Kors kondigde dinsdag de overeenkomst voor de acquisitie van Versace aan. Door de Versace overname, en de acquisitie van schoenenmerk Jimmy Choo vorig jaar, lijkt het Amerikaanse modehuis mee te willen doen op internationaal topniveau.

Het bedrijf, dat iconische Amerikaanse mode roots heeft, maar zijn hoofdkantoor in Londen heeft gevestigd, betaalt 1,6 miljard Britse pond (2 miljard dollar en zo’n 1,8 miljoen euro, red.) voor de Italiaanse luxegigant, zo was te lezen in het persbericht.

Dit zijn vijf dingen die je moet weten over Michael Kors:

Mr Kors

De creatieve visie is in handen van Michael Kors. De in Long Island geboren oprichter en creatief directeur richtte het label in 1981 op nadat hij was gestopt met zijn modeopleiding. Hij heeft geflirt met de status van een miljardair en is nog steeds buitengewoon rijk. Tien jaar lang was hij een jurylid van het televisieprogramma ‘Project Runway’, waar zijn commentaar hem landelijke bekendheid opleverde. Van 1997 tot 2004 was hij damesmode (ready to wear) designer bij het Franse modehuis Celine (toen nog Céline, red.).

New York state of mind

Het bedrijf heeft dan wel het hoofdkwartier in Londen, toch is het modemerk typisch Amerikaans in design, van uiterlijk en geest. Michael Kors New York Fashion Week shows zijn strikt toegankelijk voor A-sterren, met genodigden als Nicole Kidman, Catherine Zeta-Jones en Blake Lively.

Michelle Obama draagt Michael Kors’ cleane urban silhouetten, zo droeg ze een bekende mouwloze shift jurk in haar eerste officiële portret als de first lady. Melania Trump gaat ook gekleed in het merk.

Roerige tijden

Als zakelijke onderneming heeft het bedrijf zijn ups en downs gehad. In 1993 was het gedwongen bankruptcy protection (vergelijkbaar met het Nederlandse uitstel van betaling, red.) aan te vragen toen het bedrijf de steun van investeerders verloor. Met de hulp van een en initiële investering van LVMH, waar hij creatief directeur van Celine was, kon het bedrijf herstarten en kwam hij weer op het goede spoor.

De aantrekkingskracht

De Amerikaanse modeondernemersgeest is commercieel. Veel Amerikaanse merken marketen exclusiviteit, maar bevinden zich in een commerciëler prijssegment om meer te verkopen. Het beeld van exclusiviteit/luxe worden neergezet door marketing, niet zozeer de prijs. Net zoals de Amerikaanse concurrent Coach, dat deel uitmaakt van Tapestry, is Michael Kors high-end, maar niet zo luxe als Versace. MK tassen, geprijsd tussen de 150 en 455 Britse pond (omgerekend circa 165 en 510 euro) zijn populair onder werkende vrouwen. Het meest gewild zijn de accessoires - tassen, brillen, schoenen en parfums.

Comeback kid

John Idol ging in 2003 bij Michael Kors werken en speelde een grote rol in de turn around van het bedrijf. Idol werd voorzitter in 2011, het jaar dat het bedrijf naar de beurs (New York Stock Exchange) ging. Daarna volgende een grote retailexpansie.

Michael Kors werd gedwongen deze expansie af te zwakken door dalende verkopen. In 2017 kondigde het bedrijf de sluiting van 125 winkels aan. Bij de eerste kwartaalresultaten van het huidige boekjaar, gerapporteerd in augustus, liet het bedrijf weten een omzet van 3,9 miljard Britse pond (of zoals wij schreven: 4,4 miljard euro, red.) te verwachten voor dit boekjaar, waar Jimmy Choo tussen de 440 en 470 miljoen Britse pond (of zoals wij schreven 500 en 509 miljoen euro, red.) bijdraagt. In vergelijking met 3,5 miljard Britse pond (4,5 miljoen US dollar) in 2017 en 600 miljoen Britse pond (803 miljoen US dollar) in 2011.

Eind juni had het bedrijf 1.000 Michael Kors-locaties wereldwijd en meer dan 252 verkooppunten van Jimmy Choo. (AFP)

 

Het origineel van dit artikel werd woensdag 26 september gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmée Blaazer.

Foto’s: Michael Kors, SS17, Facebook