Winkelier hunkert naar gebruik generatieve AI, maar worstelt met toegankelijk maken van gegevens
bezig met laden...
Retailers zien de implementatie van generatieve AI (kunstmatige intelligentie) wel zitten om de winkelervaring in de winkel en online te personaliseren en verbeteren. Echter worstelt de helft van de ondervraagde retailers met het toegankelijk maken van hun gegevens, blijkt uit onderzoek van Salesforce en Retail AI Council. Zo’n 42 procent van de retailers verbindt alle datasilo’s met elkaar, wat kan leiden tot ineffectieve of onnauwkeurige AI-output.
Het belang van data wordt begrepen, maar bij het samenvoegen van data worden nog vraagtekens gezet. Zo geeft slechts 17 procent aan een volledig, eenduidig beeld van hun klanten te hebben en hun gegevens effectief te gebruiken, aldus Salesforce en Retail AI Council. Zo’n 67 procent van de retailers geeft aan in staat te zijn klantgegevens vast te leggen, maar 39 procent weet hoe zij die gegevens moeten opschonen. 42 procent van de retailers zegt de data volledig te harmoniseren.
Het gebruiken van klantgegevens voor het nemen van beslissing, blijkt voor veertig procent een valkuil te zijn. Voor 47 procent van de retailers geldt dat zij het lastig vinden hun gegevens toegankelijk te maken. Dit geeft aan dat een groot aantal gegevens niet wordt gebruikt voor effectieve AI-resultaten, concluderen Salesforce en Retail AI Council.
Retailers geven aan generatieve AI te willen gebruiken voor klantenservice, marketing en de bedrijfsvoering. Zo geven retailers de voorkeur aan customer service use cases om medewerkers te helpen met het maken van gepersonaliseerde, geautomatiseerde berichten. Daarnaast willen retailers generatieve AI inzetten om digitale winkelassistenten te creëren.
Aan het onderzoek van Salesforce en Retail AI Council deden zo’n 1.390 retailers uit Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Australië mee.
- Fast(er) fashion en de race naar de toekomst: Een gesprek over technologie in de mode-industrie
- Mode in het digitale tijdperk: De toekomst van mode is duurzaam en gedreven door AI
- Mode in het tijdperk van kunstmatige intelligentie: van ontwerp tot klantervaring
- De snelle opmars van kunstmatige intelligentie in de (mode)retail: Stilte voor de storm?
- Terugblik: De impact van AI op mode in 2023