• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Paul Surridge is de nieuwe creatief directeur Roberto Cavalli

Paul Surridge is de nieuwe creatief directeur Roberto Cavalli

Door Anne Buis

10 mei 2017

Er is een opvolger gevonden voor Peter Dundas. Het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli heeft Paul Surridge aangesteld als nieuw creatief directeur. Hij volgt Dundas op, die in oktober 2016 vertrok.

Surridge is per direct werkzaam in zijn nieuwe functie en heeft de creatieve leiding over alle merken van de Roberto Cavalli Group. Zijn debuutcollectie zal de collectie SS18 worden, die in september wordt gepresenteerd in Milaan.

De Britse Surridge studeerde aan Central Saint Martins in Londen en werkte voorheen als creatief consultant bij Acne Studios, waar hij leiding gaf aan de mannenlijn. Tussen 2011 en 2014 was hij creatief directeur van Z Zegna. Eerder was hij design director bij Jil Sander, waarbij hij rapporteerde aan Raf Simons. Daar leerde hij Gian Giacomo Ferraris kennen, die inmiddels CEO is bij Roberto Cavalli. Tussen 2003 en 2007 werkte Surridge samen met Christopher Bailey bij Calvin Klein en Burberry.

“Ik ben vereerd en trots dat ik de geschiedenis van dit bijzondere Italiaanse modehuis mag voordragen,” zegt Paul Surridge in een statement. “Dit is een unieke mogelijkheid om bij te dragen aan een nieuwe hoofdstuk in het Roberto Cavalli universum, dat de schoonheid, sensualiteit en kracht van vrouwen op positieve wijze viert. Het is mijn intentie om de passie te showen die ik deel voor de codes en visie waarop Roberto Cavalli zijn merk heeft gebouwd, terwijl we het excellente Italiaanse vakmanschap vieren.”

Roberto Cavalli stelt Paul Surridge aan als nieuw creatief directeur

CEO Ferraris laat weten gezocht te hebben naar ‘een creatief directeur met specifieke skills’. “We hebben veel kandidaten ontmoet, veel van hen lieten een grote potentie zien, wat de beslissing niet eenvoudig maakte. Maar de reden waarom we Paul hebben geselecteerd is dat hij naast zijn creatieve kwaliteiten een grote interesse heeft in het verder ontwikkelen van de code van het modehuis,” zegt hij tegen Business of Fashion. “Daarnaast is hij een geweldige leider en heeft hij een groot gevoel voor digitale communicatie en kan hij goed interpreteren en een rol spelen in het toekomstig DNA van Roberto Cavalli. Dit is wat mij zo instinctief enthousiast maakt over deze beslissing.” De aanstelling van Surridge is ook een strategische keuze om nieuwe consumenten aan het modehuis te binden. Ferraris wijst in een gesprek met WWD naar Surridge’s ervaring bij Acne Studios, waar hij een ‘jonger en digitaal behendige consument’ aansprak.

Als het aan Ferraris ligt, wordt dat gecombineerd met een ‘terugkeer naar het originele DNA van Roberto Cavalli’. Ook is de nieuw creatief directeur gevraagd om de focus terug te brengen naar daywear. “Rode loper- en avondmode zal nog steeds belangrijk zijn, maar we moeten de dagelijkse kleding niet vergeten.”

Aanstelling Peter Surridge volgt na grote herstructurering Roberto Cavalli

Peter Dundas vertrok in oktober 2016 bij Roberto Cavalli, waarna het modehuis een grote reorganisatie aankondigde. Er werden 200 van de 672 banen geschrapt en de bedrijfsstructuur werd meer gestroomlijnd. Zo sloten de kantoren in Milaan en werden alle divisies ondergebracht in Florence. De productie en de logistiek werden ook opnieuw bekeken en een aantal winkels werd gesloten of kreeg een nieuwe locatie.

Volgens CEO Gian Giacomo Ferraris heeft de mode-industrie te maken met ‘unieke uitdagingen, met veranderende eisen van de consument, een aanzienlijke krimp op diverse belangrijke markten, en een fundamentele verandering in de dynamiek van de industrie’. "In deze omgeving, kunnen alleen iconische merken met een samenhangend business model en een efficiënte organisatie overleven. Na mijn eerste onderzoek van het bedrijf denk ik dat het merk Cavalli heeft wat nodig is om te slagen. Maar de realiteit is dat de kosten van de onderneming in lijn moeten zijn met de omzet en dat is de taak die we nu aan moeten beginnen,” zei hij destijds.

Hoge herstructureringskosten hebben Roberto Cavalli wel behoorlijk parten gespeeld in het fiscale jaar 2016. Het Italiaanse modehuis rapporteerde in april een nettoverlies van 55 miljoen euro voor het gehele jaar, bij een negatief EBITDA van 26 miljoen euro. De omzet kwam uit op 155,2 miljoen euro, een daling van 13,6 procent ten opzichte van 2015. Cavalli, dat al een hervorming doormaakt sinds het Italiaanse private equity fonds Clessidra SGR in 2015 een meerderheidsbelang nam in de groep, hoopt in 2018 weer winstgevend te worden.

Er zat meer dan een half jaar tussen het vertrek van Dundas en de aanstelling van Surridge. Dat was volgens Ferraris met opzet; hij wilde dat de nieuwe creatief directeur pas na de herstructurering aan de slag zou gaan. “Het moet een schone lei zijn voor hem.”