Adidas, Reebok en Patagonia meest transparante modebedrijven van 2019
bezig met laden...
Transparantie wordt een steeds belangrijker onderdeel in de mode industrie. Elk jaar voert Fashion Revolution een onderzoek (Fashion Transparency Index) uit onder de 200 grootste modebedrijven ter wereld op het gebied van mensenrechten, toewijding aan transparantie en de resultaten hiervan en met welke leveranciers zij werken. Adidas, Reebok en Patagonia voeren dit jaar de lijst aan met een gedeelde score van 64 procent over de in totaal 250 meetpunten.
Esprit en H&M maken de top vijf af met 62 en 61 procent. Het is voor het eerst sinds de oprichting in 2016 dat topmerken in de Fashion Transparency Index boven de zestig procent uitkomen in de ranking. Fashion Revolution meldt in het bijbehorende persbericht dat dit ‘aantoont dat vooruitstrevende merken nu echt stappen maken om transparanter te zijn over hun sociale en milieubeleid en hoe deze worden uitgevoerd en welke impact ze hebben’.
C&A in top tien van meest transparant modebedrijf 2019
“De vooruitgang die we dit jaar zien, samen met de feedback die we krijgen van merken, suggereren dat de opname van merken in de Fashion Transparency Index grote modemerken motiveert om transparanter te zijn. We zien dat veel bedrijven nu hun lijst van leveranciers publiceren en elk jaar hun score verbeteren,” aldus Sarah Ditty, schrijver van het bijbehorende verslag, in het persbericht. De 98 merken die al drie jaar zijn opgenomen in de index tonen een gemiddelde verbetering van 8.9 procent, aldus Fashion Revolution.
Maar vijf van de merken die dit jaar zijn opgenomen in de Index hebben een score van nul procent; Eli Tahari, Jessica Simpson, Mexx, Tom Ford en Youngor (een Chinees merk). Nog tien andere merken waren nagenoeg niet transparant met een score van 2 procent zoals Longchamp, Max Mara en New Yorker. Grootste stijgers zijn Dior die sinds vorig jaar hun score verbeterde met 22 procent gevolgd door Sainsbury’s (21 procent), Nike (21 procent), New Balance (18 procent) en Marc Jacobs (17 procent).
C&A staat op de zesde plaats van alle 200 met een score van 60 procent. G-Star Raw behaalde 45 procent, Primark 35 procent en Zalando 28 procent. Fashion Revolution benadrukt dat de index geen beoordeling is van wat een merk doet op het gebied van duurzaamheid, maar een beoordeling op het gebied van transparantie.
Beeld: Adidas newsroom. Infographics: Fashion Revolution.