Amsterdam Fashion Week opent met Lichting 2016

De 25e jubileumeditie van Amsterdam Fashion Week focust op jong talent. De openingsavond op donderdag 7 juli, staat geheel in het teken van Lichting, een prijs voor de beste afstudeercollectie van een van de zeven Nederlandse mode-academies. In het Transformatorhuis is een overzichtsexpositie van tien jaar Lichting, en op de catwalk wordt de elfde editie van de wedstrijd gepresenteerd. Dat heeft creatief directeur Iris Ruisch van de Amsterdam Fashion Week dinsdag bekendgemaakt. Nieuw dit jaar is dat Lichting 2016 niet een maar twee winnaars zal kennen. Voor het eerst wordt zowel een jurywinnaar gekozen als een publieksprijs uitgereikt. De modeweek wordt dit seizoen geopend met een solopresentatie van Karim Adduchi. Dat is een mooie revanche voor de man die vorig jaar naast de Lichting hoofdprijs greep, maar die volgens velen wel had moeten krijgen.

Voor creatief directeur Iris Ruisch zijn de openings- en de slotavond van Amsterdam Fashion Week zeer belangrijk. “Ik geloof in overzichtshows, ik vind het ook interessant. Het is goed voor partijen om van hun eilandjes af te komen en samen een synergie te creëren,” zei zij in januari tegen FashionUnited. Toen bracht Ruisch voor het eerst overzichtshows op de Amsterdamse catwalk met 'Dutch Heritage', een ode aan Nederlandse (confectie) mode van 1960 tot 2016 en 'Couture & Crafts' met Nederlandse couturiers en - een primeur - een jurk van ontwerpduo Viktor & Rolf.

Future Generation keert terug

Ook Future Generation, waarmee de modeweek in januari werd afgesloten, staat in juli weer op het programma. "Future Generation is een statement," zegt Ruisch. Hoewel vorig seizoen de meningen over het event verdeeld waren en met name de performance van Maison the Faux niet door iedereen werd gewaardeerd, blijft de creatief directeur in het evenement geloven. "Laatst hoorde ik dat de modeweek in Milaan nu ook met een soortgelijk onderdeel wordt afgesloten, dus ik denk dat we goed bezig zijn."

Amsterdam Fashion Week opent met Lichting 2016

International Fashion Week BV, de organisatie achter Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, is overgenomen door de Telegraaf Media Groep. De bekendmaking van het catwalkprogramma werd dinsdag aangegrepen voor de officiële aankondiging, maar de organisatie van Fashion Week Nederland is al enige tijd geleden verhuisd naar het kantoor van TMG. Fashion week directeur Rob Zomer hoopt dat de nieuwe eigenaar de modeweek interessanter maakt voor grote Nederlandse modemerken die nu nog vaak hun eigen evenementen en shows organiseren.

In totaal staan in juli achttien catwalkshows gepland van bekende ontwerpers als Tony Cohen, Monique Collignon, Dennis Diem en Liselore Frowijn. FashionLAB voor jong talent wordt uitgebreid en brengt meer duoshows van onder andere Tess van Zalinge , Esmay Hijmans, Bound Amsterdam, Anbasja Blanken en Les Souers Rouges.

Het downtown programma van de 25e editie van Amsterdam Fashion Week gaat op vrijdag 1 juli van start met een pop-up store in de pas geopende A'dam toren in Amsterdam Noord. Ruisch: "Met deze store willen we de showende partijen helpen omzet te genereren. Het wordt de hoogst gelegen pop-up winkel van Amsterdam."

Foto: Campagnebeeld 25e editie Fashion Week

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN