• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Een modebedrijf promoten op Pinterest doe je zo

Een modebedrijf promoten op Pinterest doe je zo

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |TIPS

Pinterest is met 250 miljoen gebruikers veel kleiner dan andere sociale netwerken: Facebook heeft een enorm gebruikersbestand van 2,2 miljard, YouTube komt aan 1,8 biljoen, Instagram heeft 1 biljoen actieve gebruikers en Twitter 326 miljoen. Marketeers die modemerken willen promoten moeten Pinterest echter niet over het hoofd zien, het is namelijk een heel goede manier voor het bereiken van nieuwe klanten.

“Pinterest draait niet om sociale ijdelheid. Het draait niet om hoe veel likes of volgers je hebt. Pinterest gebruikers zijn planners. Mensen die denken: ik moet over zes maanden naar een bruiloft, wat zal ik aandoen?”, legde Jackie Klimes, Strategische Partner Manager bij Pinterest, uit tijdens een webinar in samenwerking met data-analyse bedrijf Launchmetrics.

Volgens Klimes is 97 procent van de zoekopdrachten op Pinterest merkloos: gebruikers zoeken op ‘zwarte schoen’ of ‘geplooide trouwjurk’ in plaats van specifieke merken of namen van producten, omdat ze op zoek zijn naar ideeën en inspiratie. Dat betekent dat Pinterest gebruikers meer open staan voor het ontdekken van nieuwe stijlen en merken dan Facebook of Instagram gebruikers, want ten slotte dient het platform daarvoor. Klimes brengt ook goed nieuws voor modemerken: 35 miljoen van de 250 miljoen Pinterest gebruikers zoekt regelmatig naar fashion ideeën, waarmee modeconsumenten tot de meest geëngageerde groepen van Pinterest worden gerekend.

Maar hoe kunnen merken opvallen op Pinterest, wanneer er meer dan 23 miljard fashion ideeën te vinden zijn op het platform? Klimes deelt een paar bruikbare tips.

Onthoud hoe mensen naar producten zoeken

“Begin 45 dagen van tevoren pins te bewaren die relevant zijn voor opkomende trends, seizoenen en evenementen. Onthoud dat ze planners zijn!”, zegt Klimes. Merken zouden hun pins ook moeten optimaliseren door sterke sleutelwoorden en gedetailleerde beschrijvingen van producten te geven. Gucci bijvoorbeeld noemde een van zijn pins ‘zijden sjaal met bloemenprint’. Het is ook erg belangrijk dat pins terechtkomen op kwaliteitspagina’s. Er is namelijk niets frustrerender dan op de ‘visit’ knop te klikken en 404 pagina’s aan content te vinden die niet aan je vraag voldoen.

Maak gebruik van secties

Pinterest gebruikers kunnen afdelingen binnen hun borden maken. Bijvoorbeeld: een merk kan een bord hebben met de naam ‘Lente/zomer 2019 collectie’ met daarin mappen voor iedere categorie producten: sjaals, jurken, shirts, etc. Het netjes organiseren van je content zal niet alleen je ontdekkingskans vergroten, maar geeft gebruikers die jouw bedrijfspagina bezoeken ook een goede impressie.

De afbeeldingen moeten van uitmuntende kwaliteit zijn

Pinterest is een visueel platform. Hoe aantrekkelijker je foto’s zijn, hoe groter de kans dat iemand erop zal klikken. Zorg er dus voor dat je hoge kwaliteit shots van je producten gebruikt en bewerk ze op creatieve manieren. Bijvoorbeeld door verschillende catwalk looks in een collage te verwerken, outfits te deconstrueren of in te zoomen op interessante prints en details.

Nog een handige tip: Pinterest voegde onlangs de mogelijkheid toe om video’s en meerdere foto’s aan eenzelfde pin toe te voegen. Wees een van de eersten die deze nieuwe toepassingen gebruikt en je zal zeker opvallen, aangezien de meeste afbeeldingen op Pinterest stilstaand zijn.

Gebruik Pinterest borden als een storytelling instrument

Klimes adviseert merken om creatief te zijn bij het maken van nieuwe borden. Je kan Pinterest voor veel meer gebruiken dan enkel producten en collecties vermelden. Burberry bijvoorbeeld heeft een bord met de naam ‘Het verhaal van Thomas Burberry’ en Vogue met de titel ‘100 manieren om Gucci te dragen’, daarbij lichten ze streetstyle foto’s uit waarop producten van het merk te zien zijn.

Werk samen met influencers

Hoewel Pinterest niet om sociale ijdelheid draait, hebben gebruikers wel de neiging hun favoriete bloggers, Instagrammers en YouTubers te volgen. Samenwerken met influencers en beroemdheden op Pinterest is daarom de perfecte manier om potentiële klanten te strikken. Nordstrom bijvoorbeeld werkte samen met actrice Sarah Jessica Parker aan een bord met de naam ‘Een dag in haar schoenen’. De actrice richtte haar eigen schoenenlabel op als gevolg van het enorme succes van Carrie, haar schoenen liefhebbende karakter in de HBO-serie Sex and the City.

Sla een brug tussen online en offline

Pinterest heeft een optie genaamd ‘Pincode’, zijn eigen versie van een QR-code. Gebruikers die deze code scannen met een smartphone worden geleid naar een gerelateerd Pinterest bord. Er zijn merken die deze QR-code’s gebruiken op verpakkingen, presenteren in hun winkel of tijdens een event om verder met hun klanten te communiceren.

Het origineel van dit artikel verscheen 25 januari op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: Gertie de Boey.

Foto’s: screenshots Pinterest

expert advies
Launchmetrics
Marketing
Pinterest
Social Media