Fashion Revolution: zo staan we er vijf jaar na de Rana Plaza-ramp voor
bezig met laden...
Fashion Revolution, het modeplatform opgericht om de manier waarop kleding wordt geproduceerd, gekocht en verkocht te veranderen, bestaat vijf jaar. De ‘beweging’ ontstond na het instorten van Bengaalse kledingfabriek Rana Plaza op 24 april 2013. Ieder jaar roept de organisatie rondom die dag op tot een ‘fashion revolution’. Ze begonnen hun activisme met de hashtag #WhoMadeMyClothes. Dit jaar organiseert Fashion Revolution internationaal voor een tweede maal een week waarin er gesprekken en workshops plaatsvinden door en tussen koplopers uit de mode-industrie. Dit maakt de non-profitorganisatie bekend middels een persbericht.
De Rana Plaza-ramp markeert een belangrijk moment binnen de mode-industrie. Door de 1138 mensen die die dag om het leven kwamen en de 2500 gewonden die vielen, rees de vraag: hoe gaan we dit soort rampen in de toekomst voorkomen en hoe brengen we een systematische verbetering aan in de mode- en textielindustrie? Vanuit deze vraag startte duurzaamheidspioneer Carry Somers uit Engeland het wereldwijde initiatief Fashion Revolution. Sindsdien heeft de beweging wereldwijde bewustwording teweeggebracht.
#WhoMadeMyClothes; oproep transparantie mode-industrie
Met de hashtag #WhoMadeMyClothes spoorde de beweging consumenten aan transparantie te eisen van modemerken: waar wordt de kleding gemaakt, door wie, en hoe? Het aantal impressies van de hashtag #WhoMadeMyClothes steeg in 2017 naar 533 miljoen (250 procent meer dan in 2016). Het aantal merken dat in 2017 reageerden met #IMadeYourClothes verdubbelde ten opzichte van 2016, zo is in het persbericht te lezen.
Deze trend wil Fashion Revolution tijdens de Fashion Revolution Week van 23 tot 29 april voortzetten. Om de roep naar transparantie meer kracht bij te zetten, publiceert het platform tijdens de week een update van de Fashion Transparancy Index - een onderzoek naar transparantie onder de honderdvijftig grootste internationale modemerken. Ook publiceren ze een Manifest met hun visie op de toekomst van de mode-industrie.
Fashion Revolution Week 2018
Wereldwijd worden door Fashion Revolution van 23 tot 29 april duizenden events georganiseerd, waaronder de zogeheten Fashion Open Studio 2018, een initiatief dat vorig jaar in het leven werd geroepen en ditmaal groter wordt opgezet. In hoofdsteden van Shanghai en Melbourne tot aan Londen en Los Angeles gaan een breed scala aan ontwerpers en modemerken, waaronder Stella McCartney, Phoebe English, Christopher Raeburn, Community Clothing, John Alexander Skelton, Roberts | Wood, OneByMe, Katie Jones, Kepler London, Elvis & Kresse x Burberry Foundation en Vivienne Westwood in gesprek over de (duurzame) toekomst van mode en en worden ideeën en praktijkervaringen gedeeld. Ook vinden er workshops en andere evenementen plaats.
In Nederland organiseert Fashion Revolution Nederland samen met Pakhuis de Zwijger op 23, 24 en 25 april documentaire-avonden met een expertpanel. Op 24 april zal er extra aandacht voor Nederlandse modemerken die koploper zijn op gebied van duurzaamheid. Namen kan de organisatie nog niet noemen, zo leert telefonische navraag van de redacteur.
“De Rana Plaza-ramp heeft ervoor gezorgd dat goede en internationale programma’s zijn opgestart. Zoals het Bangladesh Akkoord dat zich richt op de veiligheid in kledingfabrieken. Daarvoor waren samenwerkingsverbanden zeldzaam.” Laat Roosmarie Ruigrok, coördinator Fashion Revolution Nederland middels het persbericht weten. “Ook zijn wij trots op het feit dat Nederland, met onder andere het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, tot de koplopers behoort op gebied van verduurzaming van de industrie. Er moet nog veel gebeuren, maar dit zijn stappen vooruit en daar gaat het om."
Vijf jaar na het instorten van Rana Plaza is er voor 75 miljoen mode- en textielwerkers (waarvan tachtig procent vrouw) nog veel te behalen, zo stelt de organisatie. Veel van hen zijn nog steeds slachtoffer van fysieke en verbale mishandeling, onveilige arbeidsomstandigheden en lage lonen. Hoewel nog veel te behalen valt volgens de organisatie, worden in het persbericht de volgden vooruitgangen uitgelicht:
Honderden fabrieken in Bangladesh zijn veiliger. Meer dan 1300 fabrieken zijn geïnspecteerd sinds Rana Plaza en 1,8 miljoen arbeiders hebben informatie over veiligheid ontvangen.
In Bangladesh en Cambodja zijn de minimumlonen voor kledingarbeiders gestegen. De Bengaalse regering heeft het minimumloon met 77 procent verhoogd tot 68 dollar per maand.
Achttien grote merken en retailers hebben ‘ACT' ondertekend om leefbare lonen te realiseren voor arbeiders met collectieve arbeidsovereenkomsten die voor de hele industrie gelden en gekoppeld zijn aan inkoop praktijken.
Merken zijn begonnen het gebruik van giftige chemicaliën terug te dringen. Meer dan 70 merken en leveranciers hebben zich gecommitteerd aan ‘Detox 2020’ en verwijderen schadelijke chemicaliën uit hun toeleveringsketens.
Meer dan 100 merken hebben de ‘2020 Circular Fashion System Commitment’ ondertekend om te werken naar een circulair modesysteem.
In Nederland hebben meer dan 70 merken het Convenant Duurzame Kleding & Textiel van de overheid getekend. Met het convenant bundelt een brede coalitie haar krachten en gaat aan de slag om de kleding- en textielsector te verduurzamen.
Beeld: Rosa van Ederen via Fashion Revolution
Lees ook:
- Garment Worker Diaries: grote verschillen in werkomstandigheden productielanden
- 64 modemerken onthullen doelen voor circulaire industrie
- C&A, Primark, H&M en Zara tekenen verlening Bangladesh Veiligheidsakkoord
- Bangladesh: is er ruimte voor voldoende loon?
- Tijdlijn: Rana Plaza - 4 jaar later
- Fashion Revolution Transparency Index 2017: nog weinig merken zijn transparant over productie