• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • In beeld: 3x designer-sneakers voor Nike Air Max Day

In beeld: 3x designer-sneakers voor Nike Air Max Day

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De Nike Air Max wordt 26 maart 30 jaar. Het sportmerk viert de dertigste verjaardag door nieuwe modellen van de iconische schoen uit te geven, welke in Amsterdam verkrijgbaar zijn bij de Nike x Patta pop-up store ‘On Air’.

Voor Air Max Day heeft NikeLab eveneens drie ontwerpers gestrikt voor gelimiteerde designer-gympen. Modeontwerper Riccardo Tisci, ingenieur en architect Arthur Huang en industrieel ontwerper Marc Newson hebben elk een speciale Air Max creatie gemaakt. Het resultaat van de trio-samenwerking zie je hieronder:

NikeLab Air Max 97 x Riccardo Tisci

Voormalig Givenchy ontwerper Riccardo Tisci is opnieuw achter de tekentafel gekropen voor het sportmerk. Tisci heeft voor exclusief voor de verjaardag het schoenmodel Air Max 97 een make-over gegeven. De gymp is vervaardigd in zwart leer en uitgerust met middelhoge schacht.

De Air Max 97 Mid R.T. met contrasterende witte zool en subtiele goudkleurige hardware wordt volgens Hypebeast.com 17 maart gelanceerd in Rome, 24 maart in Azië en op 26 maart in Europa en de rest van de wereld. De sneakers kosten 200 dollar per paar.

NikeLab Air Max 1 Ultra 2.0 x Arthur Huang

Miniwiz CEO en architect Arthur Huang presenteert de lichtste Air Max ooit gebouwd, model Air Max 1 Ultra 2.0, volledig gemaakt van post-consumer materialen. De zwarte sneakers worden 26 maart gelanceerd. Aan het de Air Max 1 Ultra 2.0 FL hangt een prijskaartje van 250 dollar.

NikeLab Air VaporMax x Marc Newson

Industrieel ontwerper Marc Newson presenteert de Air VaporMax met klittebandsluiting en zogeheten ‘Nike Flyknitsockliner’. Door de kleurencombinatie van zeegroen en cognac spring het paar in het oog. De gympen met zichtbare luchtkussenzool zijn vanaf 26 maart verkrijgbaar voor 275 dollar.

Over Air Max

De Air Max, geïnspireerd op 'Le Centre George Pompidou', was het eerste model met zichtbare luchtdemping, welke langer meeging dan de tussenzool. De Air zool was in de eerste instantie alleen maar een experiment. Het idee kwam van Frank Rudy, een lucht- en ruimtevaart ingenieur, die Nike's oprichter Phil Knight een prototype gaf. Nike ging er mee aan de slag en presenteerde eind jaren zeventig de eerste schoen met Air zool, maar wel een waarvan de binnenkant niet te zien was. Ontwerper Tinker Hatfield bedacht uiteindelijk dat de zool zichtbaar zou moeten zijn. “Als we een deel van de zool weghalen en de airbag laten zien, zullen mensen het snappen,” aldus Hatfield bij de presentatie van zijn ontwerp.

De sneakers werden een begrip na de legendarische tv-spot uit 1987 met Michael Jordan en andere atleten.

Designer samenwerkingen Nike

Nike bracht eerder speciale uitvoeringen van de Nike Air Max in samenwerking met onder andere Supreme en Comme des Garcons.

NikeLab strikt regelmatig modeontwerpers als samenwerkingspartners. Naast Tisci ontwierpen bijvoorbeeld Kim Jones van Louis Vuitton en Olivier Rousteing van Balmaineen collectie voor het sportmerk.

Foto’s: NikeLab en Nike

Nike
Nike Air Max
Nike Air Max Day
NikeLab