Lijstjes: Mode van het jaar 2018

FashionUnited zet de mode van het jaar lijstjes van Lyst en Google nog even op een rijtje.

Google: Dit zijn de meest gegoogelde modewoorden van 2018

Google Trends heeft de balans opgemaakt van meest gezochte zoekopdrachten in 2018. Dit is de top 10 meest gegooglede modetermen in de Verenigde Staten.

1. Jaren 80 mode
2.Grunge stijl
3. Jaren 90 mode
4. Jaren 00 mode
5. Meghan Markle
6. Mannenmode
7. Harajuku mode
8. Hipster stijl
9. Kate Middleton
10. Jaren 80 mannenmode

Jaren 90/00 mode staat ook in het 'mode van het jaar 2018' rapport van Lyst, gebaseerd op 100 miljoen searches van 80 miljoen shoppers die hun modezoektocht startten via het modeplatform. "Van cropped hoodies tot trainingspakken en Buffalo schoenen, gouden oorringen en scrunchies," zo schrijft Lyst in het rapport. “(...) Mode en cultuur waren met elkaar verweven: Friends verscheen op Netflix, Kim Kardashian showde haar jaren 90 Gucci string en Dior herintroduceerde de Saddle tas," aldus Lyst. Lyst.com functioneert als een soort ‘google voor shoppers’ en werkt met merken, warenhuizen en online boetieks.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Lijstjes: Mode van het jaar 2018

Beeld: Dior Saddle bag SS19, © Catwalkpictures.com

De grootste modetrends in 2018 volgens Lyst

Naast jaren 90 en 00 mode waren de belangrijkste modetrends in 2018 onder andere Meme Fashion (“de mode die dit jaar viraal ging op het internet”, denk aan de gigantische Jacquemus strohoed), Dad Fashion, Sport Luxe, Neon, Duurzaamheid, Prairie, Western Cowboy en Plastic.

Over Dad Fashion zegt Lyst: "Naast het fenomenale wereldwijde succes van de platform sneaker, leverden slouchy vesten, fleece en 'ugly' shirts gecombineerd, een 439 procent plus in views op. Het platform noemt Dad het 'onverwachte modeicoon’ van 2018.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Lijstjes: Mode van het jaar 2018

Beeld: Dad sneaker Balenciaga FW17, © Catwalkpictures.com

“Streetwear meets sportswear meets luxury. Luxemerken blijven de sportmode uitstraling omarmen,” schrijft Lyst. 63 procent meer items werden bij Lyst gelabeld als sportmode. Shoppers geven ook meer uit aan sportmode, zo steeg de gemiddelde prijs van een legging volgens Lyst met 60 procent, van 58 dollar tot 90 dollar.

Neon items vooral neonroze en groen - zagen een stijging van 120 procent in modezoekopdrachten, ongetwijfeld geïnspireerd door influencers Blake Lively, Bella Hadid en Kim Kardashian", aldus Lyst.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Lijstjes: Mode van het jaar 2018

Beeld: Neon look, Jeremy Scott, New York Fashion Week, SS19, © Catwalkpictures.com

De tien wereldwijde bestsellers volgens Lyst: Ugly Sneakers (Balenciaga Triple S, en ook The Fila Disruptor en Nike M2K Tekno), heuptassen (de zoekopdrachten bij Lyst namen met 80 procent toe dit jaar), de legging, gewatteerde jassen, slipper sandalen (en dan het liefst die van Gucci's GG Supreme), minuscule zonnebrillen, skinny jeans, de fietsbroek (de Kardashian favoriet), praktische sandalen (Birkenstocks, Teva's en Crocs) en korte capuchontruien.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Lijstjes: Mode van het jaar 2018

Beeld: Fietsbroek te zien bij Fendi, Milan Fashion Week, SS19, © Catwalkpictures.com

De meest gewilde logo's in 2018 volgens Lyst. Supreme, Champion, Fila, Prada, Fendi, Gucci, Kappa, Versace, Louis Vuitton en Céline.

Lijstjes: Mode van het jaar 2018

Beeld: Logo’s bij Louis Vuitton AW18, © Catwalkpictures.com

Tot slot, Kylie Jenner voerde volgens Lyst ‘celebrity fashion influencer’ lijst aan. Op plek twee staat Kim Kardashian en drie Meghan Markle.

Homepage foto's: Jaren 80 mode gespot op de catwalk: Marc Jacobs SS19 en Giorgio Armani SS19 © Catwalkpictures.com

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN