• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in het Bloed: familiebedrijf Lutz

Mode in het Bloed: familiebedrijf Lutz

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Al meer dan 100 jaar is Lutz een bekende naam binnen en buiten Vinkeveen. Het familiebedrijf dat focust op heren en damesmode staat inmiddels onder leiding van de vierde generatie, Hanneke Lutz. In deze serie neemt FashionUnited familiebedrijven in de mode onder de loep, met dit keer Lutz.

Vanzelfsprekend was het niet dat Hanneke de zaak van haar ouders over zou nemen. “Ik heb van jongs af aan affiniteit gehad met mode, dus die link zat er zeker wel,” vertelt Hanneke. “Maar ik had niet het idee om in Vinkeveen in de winkel te gaan werken.” Na een studie aan het AMFI en aan de VU, ervaring als developer bij Nike komt toch de vraag van haar ouders of ze nog in de zaak wil. “Dan moet je er nu voor gaan of het laten schieten, dan gaan we kijken naar andere opties,” werd er tegen haar gezegd. “Dan kon ik nog een paar jaar met mijn vader meelopen in het bedrijf.” Op de dag af ten tijde van het interview sloot ze zich tien jaar geleden definitief aan bij het familiebedrijf. “Ik wilde kijken of ik het leuk vond of ik iets ermee kon.”

Hanneke Lutz: “40-plussers durven vaak meer dan jongeren”

“Ik begon gewoon als iemand van het team, niet als de manager,” zo vertelt Hanneke. Meer een trainee, dan een manager, die steeds meer taken van mensen overnam. Ook werd een ‘proefperiode’ van twee jaar gezet. “Ik kon op deze manier vanalles zien en doen en dat vond ik al snel erg leuk.” Uiteindelijk werd haar vader na 3,5 jaar ziek en nam ze het over. “Hij was altijd heel vooruitstrevend.” Henk Lutz overlijdt in 2012, maar Hanneke zet sindsdien onvermoeibaar het enthousiasme voor de zaak door. Niet veel later komt haar man Jasper ook bij het bedrijf. Zij focust zich op de inkoop, hij op het online gedeelte van de zaak. “Als we het willen kunnen we het steeds over de zaak hebben, maar gelukkig zitten er nog drie lieve kinderen thuis en dat gaat ook gewoon door.” De twee vullen elkaar ook op werkgebied mooi aan, aldus Hanneke. Ook tijdens het interview springt Jasper regelmatig bij om zijn vrouw te helpen.

Wat er bij Lutz de afgelopen jaren allemaal veranderd is? “Heel veel,” zegt Hanneke. Als nieuwe generatie kan het soms eng zijn om veranderingen door te voeren, zo bleek uit al eerdere afleveringen van Mode in het Bloed, maar bij Lutz lijkt dat geen probleem. “Collectie technisch hebben we een grote verandering doorgemaakt,” aldus Hanneke. Het assortiment ging van klassiek modern naar meer hedendaags door de toevoeging van onder andere jonge merken. “Onze klantengroep is tussen de 20 en 90 jaar, maar we merken dat 40-plussers vaak meer durven dan jongeren. Daar spelen we op in.” Daarnaast heeft Lutz sinds enkele jaren ook een webshop, een loyaliteitsprogramma, zijn de openingstijden veranderd en heeft de winkel een shop-in-shop gekregen bij een ander familiebedrijf, Van den Assem Schoenen uit Rotterdam. Dit jaar werkt Lutz aan het verbeteren van Lutz P.A. een service waarin klanten een box met kleding thuisgestuurd krijgen. Ook Lutz at Work, waar het bedrijf langs gaat bij andere ondernemers om de juiste kleding aan te meten, wordt dit jaar gelanceerd. “We proberen het wel op de Lutz-manier te doen. Door de tijd en aandacht te nemen en de koffie die we hier altijd schenken, mee te nemen op locatie.”

Vierde generatie Lutz: “Het was niet vanzelfsprekend dat ik het over zou nemen”

Centraal bij Lutz staat volgens Hanneke de persoonlijke aandacht en het gevoel van thuiskomen. “We proberen mensen onderdeel te maken van Lutz. Dat ze echt het gevoel krijgen van een familiebedrijf.” Niet voor niets zijn er verschillende generaties in de omgeving met het familiebedrijf meegegroeid en kopen tot op de dag van vandaag nog steeds bij Lutz. Mede door de persoonlijke aandacht zijn verschillende families in de omgeving ook met de generaties van Lutz meegegroeid.

Hoe kan Lutz het beste in een paar woorden omschreven worden? Hanneke denkt even na en herinnert zich dan de woorden van haar vader. “We hebben een mooi rijtje van papa. Heb jij die nog hangen, Jasper?” roept ze naar haar man. De volgende vijf woorden komen naar voren: persoonlijk, eerlijk, betrokken, vakkundig en luxe.

Lutz werd in 1904 opgericht door Herman Lutz als kleding- en woonzaak. De vierde generatie staat in 2018 alweer tien jaar in de zaak aan de Herenweg 45 in Vinkeveen. De retailer verkoopt inmiddels heren en damesmode in een hoger segment waaronder Denham, Stone Island, Slowear, Boglioli, Jacob Cohen, Lardini, Closed, Ganni, Baum und Pferdgarten, Marc Cain, Aspesi, Max Mara, Drycorn en 10 Days.

FashionUnited spreekt in de volgende editie van ‘Mode in het bloed’ met de familie Van Bommel. Het bekende familiebedrijf maakt al negen generaties schoenen.

Beeld: Lutz Website

familiebedrijf
Lutz
Mode in het Bloed
Workinfashion