• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in het Bloed: familiebedrijf Tally-Ho

Mode in het Bloed: familiebedrijf Tally-Ho

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

“We verkopen mode, geen trends,” vertelt Barbara van Leyen, eigenaar en derde generatie van het familiebedrijf Tally-Ho. In de serie Mode in het Bloed spreekt FashionUnited met familiebedrijven in de mode met dit keer Tally-Ho uit Noord-Holland. ”Ik zie over vijf jaar al wel de volgende generatie in het bedrijf komen.”

In het kort:
  • Opgericht in 1966 door Gré Bontje
  • Aantal winkels: 6
  • Omzet per jaar: circa 8 miljoen euro
  • Aantal merken in het assortiment: tussen de 60 en 80 per seizoen
Achtergrond
  • Opgericht in 1966 door Gré Bontje
  • Aantal winkels: 6
  • Omzet per jaar: circa 8 miljoen euro
  • Aantal merken in het assortiment: tussen
    de 60 en 80 per seizoen

Het is nog rustig in de winkel in Amsterdam en het geeft de kans om nog rond te kijken voordat Barbara de deur binnenloopt. De winkel is gevuld met zo’n 60 tot 80 merken (“Dat verschilt per seizoen”). Zo’n 50 jaar geleden werd Tally-Ho opgericht in Bergen door Barbara’s oma, Gré Bontje. Haar vader Kees kwam uiteindelijk op natuurlijke wijze in het bedrijf en ook zij kon er niet omheen. “Tally-Ho bleef toch trekken.”

”Het is voor mijn vader alles of niets.”

Barbara van Leyen, eigenaar Tally-Ho

Derde generatie Tally-Ho: “We verkopen mode, geen trends”

Tally-Ho is vanaf het begin al vooruitstrevend. “Mijn oma was een echte pionier. Het was destijds niet gewoonlijk om als vrouw alleen een winkel te openen.” Ook de mode die er kwam te hangen paste niet in het hokje ‘conventioneel’ en al snel trok Tally-Ho hippe en sterke vrouwen aan, iets dat het tot de dag van vandaag nog steeds doet, aldus Barbara. “De mentaliteit van het bedrijf is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven en is tegelijkertijd ook de kracht van de het bedrijf.” De derde generatie wil DNA van het bedrijf ook vooral behouden, maar ondertussen wel blijven innoveren. “Het voordeel en het nadeel van een familiebedrijf is dat je voorzichtiger met het bedrijf omgaat, minder grote risico’s neemt. Hierdoor heb je wel een stabieler bedrijf.” Een manier waarop Barbara wel wil innoveren is het bedrijf duurzaam maken. Ooit zei ze per jaar 10 procent duurzamer te willen zijn, ‘maar dat is maar een nummer’, vertelt ze. Tijdens afspraken met merken ‘zeurt ze of het niet duurzamer kan’. Ook in haar eigen winkels kiest ze voor duurzame elementen en draagt ze haar steentje bij waar mogelijk. Bij de selectie van het assortiment geeft ze duurzame merken bij twijfel ook eerder een kans. Ook heeft ze exclusief de eerste volledig duurzame collectie van G-star in het assortiment sinds kort.

Dat Tally-Ho altijd aan het ontwikkelen is mag duidelijk zijn. Zelf kwam Barbara dan ook in het bedrijf terwijl de zaak overging op een nieuw computersysteem en ze haar vader hiermee ging helpen. Op dat moment had ze nog een eigen mannenmodezaak. In 2006 nam ze Tally-Ho definitief als eigenaar over van haar vader. Barbara geeft aan dat haar vader tussen 2004 en 2006 uit het bedrijf is gestapt. “Het is voor hem alles of niets. Hij kan niet maar een klein beetje betrokken zijn.” Volgens Barbara was ze in het begin nog wel eens roekeloos en was dat niet altijd makkelijk om te zien voor haar vader. Ook verschillende werknemers die al lang bij het bedrijf werkten, stapten op toen Barbara aan het stuur kwam. “Niet dat ze mij de kans niet gunden, maar zij hadden het gevoel dat het ook hun tijd was, toen mijn vader ophield.”

”Mijn zoon wil graag een mannenzaak openen.”

Barbara van Leyen, eigenaar Tally-Ho

Familiebedrijf Tally-Ho: “Graag naar andere grote steden”

De afgelopen jaren zijn druk geweest bij Tally-Ho, vertelt Barbara. “In 2018 mag ik even niks nieuws doen,” maar haar gezicht verraadt dat ze hier moeite mee heeft. “Ik zie dat er iets bij je kriebelt.” Barbara lacht: “Ik zou nog heel graag naar andere grote steden willen. Dat is toch heel anders dan in de provincie.” Tally-Ho heeft op dit moment winkels in Amsterdam, Alkmaar, Bergen, Heiloo, Egmond aan Zee en Hoorn. De webshop ziet ze als ‘een groot filiaal’ qua bijdrage aan de totale omzet.

Op dit moment zorgt Barbara als enige uit de familie voor Tally-Ho, maar de kans is groot dat dit niet lang meer zal duren. Ze ziet haar zoon over vijf jaar al wel bij het bedrijf komen. “Hij wil heel graag een mannenzaak openen,” vertelt ze. Haar vader had in de jaren 80 twee aparte mannenmodewinkels en drie schoenenwinkel, maar stopte hier uiteindelijk mee om zich op één segment te focussen. “Al mijn drie kinderen zijn geïnteresseerd in het bedrijf en allemaal hebben ze andere facetten waar ze goed in zijn.” Het lijkt haar dan ook leuk als de broer en zussen gaan samenwerken in het bedrijf, maar alleen de tijd zal uitwijzen hoe en wanneer dit gaat gebeuren. Voor nu is het blijven innoveren en ‘oppassen dat je als winkel niet in slaap valt’.

Beeld: Tally-Ho website

Mode in het Bloed
Tally-Ho
Workinfashion