Modefabriek brengt het gesprek op gang over de mannenrok: "Er is een behoefte”

De mannenrok is, ondanks vele inspanningen, nog niet van de catwalk naar de straat verplaatst. De zomereditie van modevakbeurs Modefabriek gaf het kledingstuk een podium in een van de gecureerde inspiratie-gebieden. Is dit een teken dat het kledingstuk zich weet te bevrijden uit de nichemarkt?

“Voor veel mannen valt het dragen van een rok buiten hun comfortzone. Zij vinden het vrouwelijk,” vertelt Spike Spijker, de curator van de ‘Dress like a man, wear a skirt’ zone, tegen FashionUnited op de eerste dag van vakbeurs Modefabriek. "Ik hoop bij te dragen aan de acceptatie van de mannenrok.” Spijker was meerdere seizoenen verantwoordelijk voor de thema’s van de mannenmodevloer op de beurs. Na speciale aandacht voor het pak en de trenchcoat bij eerdere beursedities, hoopt hij dit seizoen de discussie over de mannenrok op gang te brengen door het bijeenbrengen van bedrijven en merken. Zelf is hij gekleed in een zwarte rok - gecombineerd met witte Converse gympen. Ook stak Spijker het Modefabriek personeel in een rok ter benadrukking van het thema. Zowel de vrouwelijke als mannelijk hostesses droegen de A-lijn rok uitgevoerd in een zware canvas katoen. Een workwear kwaliteit die door Spijker ‘comfortabel en geschikt is gemaakt voor mannen’.

Modefabriek brengt het gesprek op gang over de mannenrok: "Er is een behoefte”

Spijker denkt dat genderneutraliteit, een thema van deze tijd, kan helpen de mannenrok meer mainstream te gaan. "Mannen moeten kunnen dragen wat ze willen, dat is mijn mening,” stelt Spijker tegenover FashionUnited.

Modefabriek: Dress like a man, wear a skirt

Als we kijken naar de mannenrok in Europa, is het onmogelijk de Schotse kilt niet te noemen. Sybren Vis, de eigenaar van House of Carynette, benadrukt op de beurs dat de kilt technisch gezien geen rok is. “De kilt is een officieel erkent kledingstuk voor mannen in de Europese Unie,” vertelt Vis aan FashionUnited. In tegenstelling tot de rok is de kilt een kledingstuk voor mannen dat traditionele procedures met zich meebrengt en afstamt van de zogenoemde great kilt of ‘Feileadh Mò’ in Gaelic.

Meer te weten komen over het dragen de traditionele great kilt? Bekijk de video (met Engelse ondertiteling).

Sybren en zijn partner Annette Plantinga, wiens passie de doedelzak spelen is, begonnen in 2001 met de verkoop van highland-outfits en accessoires in hun winkel in Leeuwarden. Zij traint ook om de eerste gecertificeerde kiltmaker in Europa buiten Schotland te worden.

Modefabriek brengt het gesprek op gang over de mannenrok: "Er is een behoefte”

Het overstijgen van de traditionele gendergrenzen

Gerold Brenner gelooft in het kledingstuk en vindt dat meer mensen het zouden moeten dragen. “Alleen in de westerse wereld, in Europa en de VS, dragen mannen meer broeken dan rokken," vertelt de Duitse ontwerper uit Zürich, op de vakbeurs gekleed in een rood geruit shirt en een donkerblauwe denimrok. Brenner, een Instagram-persoonlijkheid met meer dan 15.000 volgers, werkte bij Duitse en Zwitserse modebedrijven voordat hij zijn eigen merk startte om zich te concentreren op duurzaamheid. Op de Modefabriek presenteert hij denimrokken en overhemden van gerecyclede materialen, in elkaar gezet met de sashiko techniek, een traditionele Japanse ambacht voor kledingreparatie.

Modefabriek brengt het gesprek op gang over de mannenrok: "Er is een behoefte”

De Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier heeft jarenlang geprobeerd de mannenrok wezenlijk onderdeel van de herengarderobe te maken (hij was een van de eerste die ermee experimenteerde in de jaren tachtig). Wellicht zal het contact met andere culturen, waar mannen rokken dragen, bijdragen aan de acceptatie van het kledingstuk, zegt Brenner: "We leven in een multiculturele wereld met mensen die bekend zijn met tradities waarbij rokken worden gedragen. Dat is nieuw en daarom zie ik een kans, mensen zijn vandaag de dag ruimdenkender. "

Modefabriek brengt het gesprek op gang over de mannenrok: "Er is een behoefte”

In plaats van de discussie over de rok, zouden we het gesprek op gang moeten brengen over het design, is Spijker van mening. Spijker overweegt zijn Modefabriek-mannenrok te verwerken in de collectie van zijn merk Jouez les Enfants, dat werkt met vintage items en overschotten, want beursbezoekers hebben hun interesse geuit. Volgens Spijker werkt de mannenrok vooral goed in het zomerseizoen. En laat het personeel nu hebben gezegd dat het uniform heerlijk draagt. "Er is een behoefte,” besluit Spijker. “Verschillende mannen die op zoek zijn naar een rok, kunnen niet de juiste vinden. Het was goed een rok te ontwerpen.”

Dit artikel werd geschreven door onze Duitse correspondent. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra en Esmée Blaazer.

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN