Nieuwe prijs: Sustainable Leather Award
bezig met laden...
De mode-industrie is de laatste jaren steeds bewuster geworden van duurzaam produceren, maar de leersector blijft achter. Hivos/Stop Kinderarbeid, SLEM, Shoestainable, VGS en MVO Nederland hebben daarom een nieuwe prijs in het leven geroepen, de Sustainable Leather Award. Het is een prijs voor bedrijven met leerinnovaties met een positief effect op mensen, dieren en het milieu in ontwikkelingslanden.
“Over textiel en bont heeft iedereen een mening, maar over duurzaam leer hoorde je weinig. De Sustainable Leather Award wil de pioniers belonen en modemerken, leerbedrijven, ontwerpers en retailers inspireren over te stappen op duurzaam en eerlijk gemaakt leer," zegt Marja Baas, sectormanager Leer bij MVO Nederland en oprichtster van tassenmerk Myomy in een persbericht.
Ondernemers met een duurzaam idee kunnen zich aanmelden via de website van MVO Nederland. Alle inzendingen worden beoordeeld op duurzame impact, ontwikkelingsfase, traceerbaarheid, bewustwording en potentie voor opschaling. Uit de inzendingen die voldoen aan de criteria selecteert een vakjury drie ondernemers die hun idee mogen presenteren op het landelijke leersectorevenement. De prijs - 5000 euro - wordt die dag, 1 oktober 2015, ook uitgereikt.
Het idee voor de prijs ontstond tijdens het congres Grensverleggers in de leersector van MVO Nederland, afgelopen zomer. Daar bleek dat leer vaak wordt gezien als een ambachtelijk kwaliteitsproduct, terwijl de industrie kampt met problemen als ontbossing, dierenleed, CO2-uitstoot, uitbuiting, watervervuiling en onveilige arbeidsomstandigheden.
In 2025 moeten consumenten enkel duurzaam leer kopen
Vorig jaar sloegen al twaalf ondernemers de handen ineen met als doel dat iedere consument in 2025 leer koopt dat duurzaam is. Het gaat om de merken: Hulshof, Smit & Zoon, Stahl, Oat Shoes, Macintosh Retail Group, Traced good, Arma Leather, Hivos, Pum, Dutch Leather Vision, Wouter Verster en Hans Both.