Dit zijn de 3 grootste online moderetailers in Nederland
bezig met laden...
E-commerce neemt in Nederland steeds meer toe. Elk jaar neemt Twinkle verschillende e-commerce bedrijven onder de loep en stelt de Twinkle Top 100 op. De lijst bevat de grootste online spelers, beoordeeld op de omzet die het bedrijf draait in de Nederlandse markt. Stipt op nummer één staat Bol.com, maar verschillende moderetailers zitten de e-tailer op de hielen. FashionUnited neemt verschillende moderetailers onder de loep.
Door middel van enquêtes en schattingen wordt een lijst opgesteld met de bedrijven die de grootst hap nemen uit de totale online verkoop in Nederland. Dit jaar is gekeken naar de omzet die is gedraaid door e-tailers in 2016.
Wehkamp - 540 miljoen euro
Het eerste modebedrijf dat in de lijst verschijnt is Wehkamp, op rangnummer 3. Het bedrijf ligt weliswaar bijna een half miljard achter op de nummer één, Bol.com, maar staat toch op de derde plek in de ranglijst. Het online warenhuis verwelkomde 2.932.000 bezoekers en draaide daardoor een omzet van 540 miljoen euro, aldus Twinkle. Per bezoek werden 9,9 pagina’s bezocht. Gemiddeld bleven bezoekers 6 minuten en 41 seconden op de website hangen.
Zalando - 530 miljoen euro
Zalando is nog 10 miljoen euro verwijderd van de plek als nummer één online moderetailer in Nederland, maar doet het zeker niet slecht met een omzet van 530 miljoen euro op de vierde plek. De Duitse e-tailer ontving 2.331.000 bezoekers op de website, schat Twinkle. Het aantal pagina’s dat bekeken werd lag echter een stuk hoger dan van concurrent Wehkamp, 14,7 pagina’s per bezoek. Ook bleven de bezoekers een stuk langer hangen op de site, bijna tien minuten.
Zalando investeerde in 2016 in verschillende nieuwe services waaronder de Man Box voor de mannelijke klanten en ‘Zalando Haalt Op’ waar de retour bij de klant wordt opgehaald. Naar verwachting heeft dit bijgedrage aan de omzet van de Duitse e-tailer en het bedrijf kondigde gisteren aan dat het met behulp van startups de online winkelervaring nog persoonlijker wil maken. De Duitse e-tailer doet hard zijn best om volgend jaar op de nummer één in Nederland te zijn
H&M - 205 miljoen euro
Het Zweedse H&M wist de 1.260.000 bezoekers gemiddeld achteneenhalve minuut vast te houden op de website. In die tijd werden gemiddeld 19,2 pagina’s bezocht. Alle paginabezoeken leidden tot een verkoop van 205 miljoen euro aan Nederlandse klanten. Hierdoor komt het op de zevende plaats in de Twinkle Top 100.
Dankzij het nieuwe distributiecentrum in Tilburg, werd de leveringstijd van een bestelling drastisch verkort in 2016. In het jaar kreeg de app en website eveneens een opfrisbeurt en het bedrijf introduceerde een iDeal-betaaloptie, een visuele zoekoptie en een scanoptie voor in de winkels. Het merk is dus hard aan het investeren in haar online kanalen.
11,5 miljoen Nederlandse consumenten kopen online
Andere retailers uit de mode op volgorde van rangnummers zijn De Bijenkorf, Hema, Otto, Zara, Bonprix, Omoda, Bestseller, Vente-Exclusive.com, Esprit, Nike, Kleertjes.com, Asos, Van Haren, Miss Etam, C&A, Varova Fashion, WE Fashion, Ziengs, Hunkemöller, Foot Locker, Termeer Schoenen, Expresso, Sarenza, Scapino, The Sting, Adidas, Kinderkleding Groep, G-star en Scotch & Soda.
Aan het einde van 2016 kochten 11,5 miljoen Nederlanders items of diensten online, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2015. De bestedingen aan schoenen en lifestyle producten stegen met 44 procent en het aantal aankopen in dit segment steeg zelfs met 49 procent. Aan kleding werd in 2016 28 procent meer besteed en de aankopen namen met 38 procent toe.
Beeld: Pexels