• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Fanpower in je modezaak

Fanpower in je modezaak

Door Guest Contributor

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |OPINIE

‘Kijken, kijken, niet kopen’ Rondkijken in winkels. Een vreselijk ritueel! Voor de verkoper, die achterblijft met ontplofte stapels truien en broeken. Maar ook voor de bezoeker, die zich opgejaagd voelt door een salestijger. Gelukkig stapt de consumens van nu de winkel beter voorbereid binnen. In het geval van mode heeft circa 48 procent uitgebreid online rondgesnuffeld (bron ABN Amro insights ‘De toekomst van de fysieke winkel, september 2018), vóórdat ze iets kopen, digitaal of fysiek. Dat merk je ook aan de toegenomen conversie en het bonbedrag van vorig jaar. Het probleem, of de uitdaging: het gemiddeld aantal winkelbezoekers neemt af en ondanks de mooie conversies staat de omzet -zeker bij de fysieke speler- onder druk. Het wordt weer tijd voor méér kijkers, die uiteindelijk wél iets kopen!

Ontdek je eigen fanpower!

Meer kijkers begint met meer traffic genereren. Maar hoe doe je dat zélf, zonder afhankelijk te zijn van het citymarketingplan van je gemeente? Je kunt bijvoorbeeld je hele zaak ombouwen tot een destination. Of je kunt met een paar simpele ingrepen hele horde fans naar je zaak trekken. Fans? Jazeker! Ieder merk of bedrijf heeft wel iets spéciaals dat fans kan aantrekken. Noem het je fanpower!

Hoe creëer je je eigen fanbase?

Om te beginnen: elke consumens - dus ook die nieuwsgierige rondkijker in je zaak - heeft een fan-gen. Zeg maar een neurologische sweet spot, die van je winkelbezoeker een fan kan maken. Als mens hebben we een natuurlijke aanleg om dingen te kunnen adoreren. Maar hoe prikkel je het fan-gen? Eenvoudig. Waar fans zijn, zijn er altijd idolen of iconen. Het is dus zaak om de idolen of iconen in jouw winkelzaak te definiëren en uit te lichten!

Iconen zijn de objecten, karakters of zelfs dieren, die adoratie oproepen en viral gaan. Op Instagram is er al jaren een ware run op de iconische roze muur van de Paul Smith store op Melrose Avenue in West Hollywood. Zoveel traffic, dat een plaatselijke beveiliger de boel in de gaten moet houden. In de Londense Covent Garden opende Tiffany & Co onlangs een shop met de iconische Tiffany’s Blue Box – hun blauwe doos - als hoofdthema. Puur bedoeld als publiekstrekker voor de Instagramming millenial, bij wie ze koortsachtig aansluiting zoeken. En bij Johnny At The Spot in Amsterdam loopt Tres de Weimaraner hond, als Instagram mascotte.

En dan heb je idolen. Dat zijn voornamelijk mensen. Net als iconen roepen ze adoratie op bij de fans. De nabijheid is het hoogste doel. Zoals de jonge meiden die bij de hotels van hun idolen bivakkeren. Toen het Britse warenhuis, Liberty London, het decor werd van een behind-the-scenes serie met hun medewerkers, overspoelden fans van over de hele wereld deze winkel. Alleen maar om hun idolen in het echt te zien. Uiteraard werd er ook veel gekocht, want je bent er toch niet waar?! En daar zit de magische commerciële kracht van fanpower!

Ook in je eigen winkel kun je achterhalen wat bezoekers spontaan adoreren. Door observatie van wat ze bewonderen of waar je complimenten over krijgt. Je kunt ook op social media traceren over welk onderdeel in je zaak ze enthousiast praten of hashtaggen. Hetzelfde geldt voor je medewerkers, want de modewereld zit vol expressieve helden die opvallen en iets speciaals kunnen. Het superfeestelijk inpakken van cadeaus, kan al een – virale - show zijn van idolen. Behoed wel hun privacy. De volgende stap: geef je iconen een podium, door ze zichtbaar op te stellen in je zaak, en gun je bezoekers de ruimte om -bijvoorbeeld via Instagram of YouTube- jouw bewonderenswaardige wereld uit te dragen.

De waarde van fanpower voor je zaak

Maar ook - en bovenal – de extra persoonlijke service in je zaak, kan als iconisch worden bestempeld. Een iconische klantbeleving welteverstaan. Eentje waar mensen deel van willen zijn. Een gastblije WOW-sfeer, waarin de gelukshormonen - zoals dopamine en serotonine - door je lijf gieren. Dat is het fan-gen in actie! Zoals bij Schoenenzaken in Groningen, waar ze zich als ware meesters over je herenschoenen ontfermen. Van advies, aankoop tot aan hun Shoe-Shine-service op locatie bij events.

Waarom is het belangrijk om fans te hebben?

  • Fans stappen altijd graag binnen om even rond te kijken! Dat biedt kansen voor on-spot engagement: van spontane conversaties tot aan een mini-workshop pochette vouwen of ‘hoe hou je je sneakers wit’. Dus meer klantenbinding dan via internet.
  • Fans zijn je beste investering: ze komen vaker naar je winkel. Omdat het heerlijk vertoeven is. En als zich een ‘spontane’ koopprikkel aanbiedt, dan zijn ze er snel bij. Met het besef dat ze je zaak betreden voor andere doelen dan alleen kleding of schoeisel te kopen, boor je nieuwe inkomstenbronnen aan - zoals events, koffiebar, inhouse-vermaakateliers. Ze hebben je gewoon graag in hun leven.
  • Fans werken viral. Ze enthousiasmeren anderen om er ook te komen en zijn daarom goede ambassadeurs van je zaak!

Dus als iemand zegt, ik kom even rondkijken, dan roep je: “ga vooral je gang!”. Je weet maar nooit welke virale bedoeling hij met zijn Instagram cam heeft.

Je kunt ook overwegen andermans fanbase aan te spreken, van celebrities of influencers:
  • Celebrity endorsement. Oftewel een BN’er van stal halen, die voor een leuk bedrag als je ambassadeur optreedt. Zoals George Clooney voor Nespresso, what else? Weliswaar een klassieke ingreep en niet goedkoop, maar het levert vaak wel extra aandacht en voetvolk op voor je zaak. Vooral grotere modemerken en retailers hebben daar de budgetten voor. Een kanttekening, mocht de beroemdheid een scheve schaats rijden dan trekt hij gegarandeerd jou ook mee.
  • Influencers inhuren: iets meer binnen bereik en een modernere variant op de celebrity aanpak. Voor elk budget is er wel een invloedrijke (lees: veel volgers) Instagrammer of Youtuber om je merk of bedrijf te seeden. Je hebt ze in verschillende kalibers. De big guns zoals ClaartjeRose (356.000 volgers) en Yara Michels (168.000 volgers), maar ook ‘kleinere’ influencers met vooral niche volgers. Voor het inschakelen van deze patrouille is het raadzaam je doelgroep te kennen. Ze dragen een bepaalde lifestyle uit. Deze optie is goedkoper en authentieker. Alleen zijn de te verwachten effecten nogal grillig: voor de ene opdrachtgever levert het veel publiciteit en traffic op, en voor de ander weer niets. Bovendien verkrijg je net als bij de celebrities geen échte binding met de fan.

Dit is een bijdrage van Melvin van Tholl, Customer Experience Architect, van BLOODY BELIEVERS. Het creatief-strategisch bureau dat merken en bedrijven helpt bij het ontwikkelen van baanbrekende oplossingen in hun klantbeleving. Dit doet hij voor zowel bedrijven in Nederland als daarbuiten. In deze serie neemt hij je mee in de wondere wereld van de consumens, met lessen om ook jouw bedrijf futureproof te maken vanuit de klantbeleving.

De volgende gastbijdrage van de auteur verschijnt vrijdag 12 april. Schrijf u in voor de FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

Beeld: Foto 1: Pexels, credit Vishnu R Nair. Foto 2 en 3: Iconische roze muur van de Paul Smith store op Melrose Avenue in West Hollywood, Tiffany & Co Covent Garden, credit Melvin van Tholl

bijverkoop
Bloody Believers
fanpower
fans
iconen
idolen
Klantbeleving
Klantenbinding
Melvin van Tholl
TRAFFIC