• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Interesse in overname concept en merknaam warenhuis Tomo

Interesse in overname concept en merknaam warenhuis Tomo

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Tomo in Leidschendam. Credits: Beeld via Tomo.

‘Warenhuis met een missie’ Tomo zal in de huidige vorm niet worden doorgestart, maar er hebben zich al wel diverse partijen gemeld bij de curator die geïnteresseerd zijn in het concept en de merknaam. Dit meldt de curator in het eerste faillissementsverslag.

De huidige vorm van de onderneming, een winkel in Mall of the Netherlands in Leidschendam, acht de curator niet haalbaar om door te starten. “Al is het maar omdat de gehuurde ruimte veel te groot is, en daardoor te duur, en een groot deel van de voorraad is teruggenomen.” Of uiteindelijk het concept van het warenhuis, dat verduurzaming en circulariteit in de mode-industrie wil aanmoedigen, wordt overgenomen, is op dit moment nog niet duidelijk.

Uit het faillissementsverslag blijkt dat de acute reden voor het faillissement te vinden is in het terugtrekken van investeerders en financiers. Het concept van Tomo werd gefinancierd door derden, waaronder Triodos Bank en Rabobank. De curator schrijft dat aandeelhouders en investeerders waaronder Triodos Bank toezeggingen niet zijn nagekomen. Toen de omzet van Tomo terugliep en de schulden opliepen, werd een reddingsplan gemaakt, maar wederom wilde de banken en sommige aandeelhouders niet financieren, aldus het verslag.

Lees ook:
Tomo