(advertentie)
(advertentie)
Locatus: Leegstand in toom

Een aantal grote retailers is in de eerste helft van 2016 op de fles gegaan en uit de Nederlandse winkelstraat verdwenen, maar de winkelleegstand blijkt per saldo nauwelijks gestegen. Dat concludeert onderzoeksbureau Locatus op basis van eigen analyse.

De afgelopen zes maanden zijn méér panden leeg komen te staan (3.631) dan ingevuld (2.566), maar de totale leegstand is volgens Locatus-onderzoeker Gertjan Slob niet of nauwelijks toegenomen. Veel leegstaande panden (1.288) zijn namelijk verdwenen door sloop of hebben een nieuwe bestemming gekregen. Daardoor is het aantal leegstaande winkelpanden iets afgenomen van 7,4 procent in januari naar 7,3 procent op 1 juli van dit jaar. Daar staat tegenover dat door faillissementen als dat van V&D het aantal vierkante meters dat leeg staat, wel is gegroeid. V&D had naar verhouding weinig winkels (63), maar exploiteerde grote warenhuizen met veel vloeroppervlak (ruim 350.000 vierkante meter in totaal). Het winkeloppervlak dat leeg staat is met 0,6 procent toegenomen naar 2,48 miljoen vierkante meter.

Minder winkels, minder leegstand

Inkrimping van de winkelvoorraad is een speerpunt op de retailagenda van minister Henk Kamp. In mei maakte Kamp aanvullende afspraken met winkeliers, vastgoedeigenaren en lokale overheden om het winkelvloeroppervlak verder terug te brengen. Deze afspraken zijn vastgelegd in de zogeheten RetailDeals. Het zijn samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners met als doel verdere leegstand tegen te gaan. Het gaat dan niet alleen om sloop, maar bijvoorbeeld ​​ook om het vinden van nieuwe creatieve bestemmingen voor leegstaande winkelpanden.

Het levert tijdelijke initiatieven op zoals het pop-up warenhuis Temporama in Maastricht, outlets van Hema en het tijdelijke restaurant Baut & Dreesman, dat eind deze week opent op de derde verdieping van het voormalig V&D pand aan het Rokin in Amsterdam.

Door dergelijke samenwerkingen is in Nederland een aantrekkelijk vestigingsklimaat onstaan voor buitenlandse concerns wat resulteert in meer permanente oplossingen voor leegstand zoals de komst van het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay naar ons land. Volgens HBC-topman Richard Baker krijgt hij alle medewerking van de lokale betrokkenen. "De snelheid waarin we overeenstemming bereiken over de huurcontracten (op diverse voormalig V&D A1 locaties, red.), onderstreept de wederzijdse bereidheid van verhuurders, gemeenten en het HBC-team om de eerste winkels naar verwachting in het derde kwartaal van 2017 te kunnen openen."

Foto: FashionUnited