• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nederlanders en Zwitsers shoppen het meeste online van alle Europeanen

Nederlanders en Zwitsers shoppen het meeste online van alle Europeanen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Als het over online shoppen gaat, blijken Nederlanders en Zwitsers de grootste fans. Uit het European Ecommerce Report 2018 blijkt namelijk dat zij gezamenlijk op nummer een staan van alle Europese landen, 82 procent van de bevolking heeft de afgelopen twaalf maanden een aankoop gedaan via het internet.

Waar in West- en Noord-Europa over het algemeen een hoog percentage van de bevolking hun weg weet te vinden naar ecommerce websites, blijkt dit in Oost-Europa een stuk minder te zijn. Zo staat Macedonië op de laatste plaats met twintig procent van de populatie die het afgelopen jaar een online aankoop heeft gedaan. Ook Bulgarije, Kroatië en Servië scoren laag op dit gebied, tussen de 31 en 26 procent. België komt op de twaalfde plaats met een percentage van 60 procent en buurland Luxemburg zit Nederland op de hielen met een percentage van 80 procent.

European Ecommerce Report 2018: omzet stijgt naar 602 miljard euro in 2018

Naar verwachting groeit de Europese e-commerce omzet naar 602 miljard euro in 2018. De afgelopen jaren stijgt dit bedrag steeds met meer dan tien procent. Dit jaar komt het groeipercentage volgens het rapport neer op 13,22 procent. Kleding en sportproducten blijven het meest verkochte product online, 36 procent van de totale verkoop hiervan verloopt via het internet in Europa. Naast winkelen in eigen land, koopt ook 38 procent van de online shoppers producten buiten de landsgrenzen. In Macedonië en Portugal komen de meeste zogeheten cross-border aankopen voor, 85 procent van alle online aankopen zijn in het buitenland gedaan. Belgische shoppers kopen 40 procent van hun aankopen in een ander land en in Nederland ligt dit percentage iets lager met 36 procent.

Nederland mag dan een van de twee leiders zijn op het gebied van de meeste online shoppers, het land is nog lang niet de grootste ecommerce markt in Europa. Die titel is weggelegd voor Groot-Brittannië met een online omzet van 177,7 miljard euro. Om deze titel te verdienen zal Nederland naast Groot-Brittannië ook Frankrijk, Duitsland, Rusland en Spanje voorbij moeten streven. De omzet in Nederland komt dit jaar naar verwachting neer op 24,90 miljard euro door een groei van 13 procent. In België ligt de ecommerce omzet dit jaar waarschijnlijk een stuk lager dan in Nederland, 11,84 miljard euro. Het groeipercentage ligt wel weer hoger, op 16 procent.

Beeld: Pixabay

Belgie
E-commerce
european ecommerce report 2018
Nederland
Online Shopping
zwitserland