• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Berlijnse beurzen: Op Seek wil je de hele dag vertoeven

Berlijnse beurzen: Op Seek wil je de hele dag vertoeven

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Bread & Butter is uit, Seek is in, zo kan het gaan in de modebranche. Voor veel merken was het wel een zoektocht, naar een goed alternatief voor de beurs die jarenlang vanzelfsprekend de belangrijkste plek van Berlijn was voor de industrie. Exposanten zijn tevreden over de zaken, maar merken dat er minder internationale inkopers op de modebeurzen afkomen. Michael Verhagen van Nickelson: “Vroeger was Berlijn altijd één groot feest.”

Seek, een beurs waar afgelopen winter al veel over gesproken werd in Berlijn, blijkt een plek waar je de hele dag wel wil vertoeven. De modebeurs voor streetfashion, met merken als Levi's, Nudie Jeans en Kings of Indigo, verhuisde naar de Arena, aan de rivier de Spree. Een zwembad, strandstoelen en loungemuziek zorgen ervoor dat je, als je om een uur of twaalf het bord 'support daytime drinking' ziet, denkt: waarom ook niet? En je wilt de boel meteen de boel laten.

"Er hangt hier echt een right vibe," beaamt Valentina Lui, marketing manager van het Britse schoenenlabel Boxfresh. Toch heeft het merk ook een stand op Premium en Bright. Dat komt volgens Lui omdat de tijd van één grote beurs in Berlijn geweest is. "Ik zie nog steeds ruimte voor een nieuwe, powerful beurs in Europa. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe beurs van de oprichter van magazine WeAr in Londen."

Op Seek hangt de beste sfeer

Ook Nickelson kreeg lucht van de populariteit van Seek. Het Nederlandse label heeft een plekje op Panorama, in Berlin ExpoCenter City, maar eigenaar Nick Amann houdt het niet meer op woensdagmiddag, en besluit een kijkje bij de concurrerende beurs te nemen. "Ons hele merk is veranderd, dus misschien passen we daar wel beter nu," zegt export manager Michael Verhagen.

Voor Gsus was het zoeken naar een juiste beurs in Berlijn. Voorheen stond het Nederlandse modemerk altijd op Bread & Butter, maar dat was deze keer geen optie. "Het werd te laat bekend dat het doorging," verklaart Jop Pollmann, sinds januari dit jaar CEO van Gsus. Het werd uiteindelijk Premium en daar lijkt de topman drie uur na het starten van de beurs tevreden mee te zijn. "Ik ben blij met de locatie, de manier waarop de beurs is opgezet en de merken waar we tussen staan."

Premium is verreweg de grootste beurs van Berlijn. Inmiddels showen meer dan duizend merken in de hal van Station Berlin exhibition, bij Gleisdreieck. Volgens Caspar Borkowsky, financieel directeur bij Tigha, groeit Premium iedere editie. "De organisatie doet echt goed werk," zegt hij. "Er zijn nu meer jonge ontwerpers en dat is goed voor iedereen: voor inkopers om nieuwe merken te leren kennen, maar ook voor gevestigde labels. Het geef een frisse wind."

Zelf staat Tigha niet vaak op beurzen, maar het merk is veranderd en wil aan retailers en inkopers laten zien dat het nu meer heeft dan alleen lederen items. "We staan hier vooral voor de meet and greet, om te netwerken. Berlijn is niet echt een stad om zaken te doen. Het geld wordt verdiend in Dusseldorf."

Minder internationale inkopers in Berlijn

Nickelson merkt wel dat het rustiger is in Berlijn dan een aantal seizoenen geleden. "De beurzen zijn steeds minder internationaal. Vroeger was Berlijn altijd één groot feest, maar het neemt af. Het kost toch veel geld natuurlijk, voor merken om een event te organiseren. En retailers die vroeger met twee of drie collega's kwamen, komen nu alleen. Soms overnachten ze niet eens meer." Toch wil Verhagen niet klagen. "Gisteren was een heel goede dag en de reacties op onze vernieuwde collectie zijn gelukkig allemaal goed."

Ook Christophe Rücker, met een stand van Cheap Monday op Seek, ziet Berlijn veranderen. Heeft het impact op het imago van Berlijn als modestad dat Bread & Butter kleiner dan ooit is? "Ja zeker," zegt hij. "Er zijn minder inkopers uit het buitenland, omdat ze denken dat Berlijn niet meer groot genoeg is. Voor ons heeft het niet veel impact, want we showen onze collecties in verschillende landen. Maar het heeft zeker invloed op de hotels, winkels en het nachtleven in Berlijn."

Bij Gsus zijn ze nuchterder. "Ik kan het me niet voorstellen," antwoordt Pollmann op de vraag of Berlijn minder meetelt als modestad nu Bread & Butter failliet is geweest en een doorstart heeft gemaakt met Zalando. Ook Anette Petri, verantwoordelijk voor de internationale sales bij DK Company, haalt haar schouders op. "We staan op Panorama, want hier is genoeg ruimte voor al onze merken," zegt ze in de stand van het label Part Two. "Er zullen altijd veranderingen zijn: nieuwe beurzen en beurzen die stoppen. Voor ons heeft het weinig invloed dat Bread & Butter kleiner is. Onze klanten gaan daar toch niet naar toe."

Berlijn
Berlin Fashion Week
Bread Butter
Panorama
Premium
Seek