• Home
  • Nieuws
  • Business
  • AI in Fashion: Hoe Torfs AI gebruikt voor merchandise en slimmer afprijzen

AI in Fashion: Hoe Torfs AI gebruikt voor merchandise en slimmer afprijzen

Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit.

In dit vierde deel van de serie ‘AI in Fashion’ spreekt FashionUnited met Stijn de Knop, operationeel en financieel directeur van het Belgische schoenenbedrijf Torfs.

1. Hoe gebruikt Torfs kunstmatige intelligentie? Waarvoor zetten jullie AI in?

Wij proberen AI zo veel mogelijk te omarmen. Ons datateam bestaat uit vijf mensen, waarvan onze eerste data scientist zo’n zes jaar in dienst is. Zij ontwikkelen eigen toepassingen en maken koppelingen met externe tools die bruikbaar zijn voor de business.

Zo hebben we binnenshuis een AI-model ontwikkeld dat voorziet welke merchandise waar moet liggen. Het gaat daarbij niet alleen om voorraadallocatie: in de voorspelling zit ook een slimme component voor het definiëren van de ‘productspace’. Het systeem leert uit klant- en koopgedrag welke producten als substituten worden ervaren. Als een klant twee paar schoenen als substituut ziet en één daarvan is uitverkocht terwijl de ander nog beschikbaar is, hoeven we die uitverkochte niet direct aan te vullen.

Daarnaast werken we met andere partijen, zoals bijvoorbeeld Markmi. Dat is een AI-gestuurde markdown-tool die helpt bij het bepalen van productprijzen tijdens de solden.

2. Heb je nog meer concrete voorbeelden?

Ja. Door GenAI is het gebruik van AI in een stroomversnelling geraakt. We gebruiken Nano Banana (de AI-beeldgenerator van Google Gemini) voor marketing- en e-commercebeelden en kunnen met één fotoshoot wel dertig looks creëren door outfits en schoenen digitaal te combineren.

Daarnaast krijgen onze webteksten hulp van AI. De productbeschrijvingen worden grotendeels automatisch geschreven op basis van foto’s. ChatGPT kijkt mee, vult aan en bewaakt de tone of voice.

Recent hebben we ook in korte tijd onze eigen klantcontact chatbot gebouwd, omdat een standaardoplossing niet naar wens was.

3. Wat zijn de successen en uitdagingen van jullie AI-reis tot nu toe? Is alles meteen een succes?

De inzet van Markmi was heel evident. Het leerde ons dat we soms te ruime kortingen gaven en dat kleinere kortingen vaak net zo goed werkten. Daardoor hebben we onze marge kunnen verbeteren.

De implementatie van de merchandise-tool voor herverdeling van de voorraad bleek lastiger. De tool werkt goed en levert meetbaar resultaat op - de verkoop van opnieuw verdeelde schoenen steeg tot 50 procent - maar medewerkers moeten wennen aan het idee dat een algoritme beslissingen neemt die zij vroeger namen.

Daarnaast speelt ook werkdruk een rol. In de winkel is het moeilijk om voldoende personeel te vinden en het team dat er wél is besteedt zijn tijd - logisch - liever aan klanten dan aan de veelal logistieke taken die voortvloeien uit het inzetten van de tool.

4. Hoe gaat Torfs hiermee om? Blijven jullie daarin investeren?

Ja. We proberen daar bewust mee om te gaan en willen investeren in extra ondersteuning of personeel zodat maximale integratie haalbaar is. Zo bekijken we nu of we de norm van sales per medewerker per uur aan kunnen passen (om de werkdruk te verlichten, red.).

5. Hoe staan jullie medewerkers verder tegenover AI? Is het al breed omarmd?

Dat is iets te sterk uitgedrukt, maar de ontwikkeling is duidelijk in gang gezet.

We hebben onlangs opleidingen en inspiratiesessies georganiseerd om onze medewerkers te laten ontdekken wat AI-programma’s zoals Copilot en GPT voor hen kunnen betekenen op administratief vlak. Dat zorgde voor enthousiasme. Na enkele dagen vroegen collega’s spontaan naar licenties en extra tools. Natuurlijk is er ook een groep die wat terughoudender is. Integratie vraagt tijd, maar het belangrijkste is dat het leeft.

Fantastisch is de energie van ons datateam. Het zijn echte nerds, in de beste zin van het woord. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om met AI te werken en dat werkt aanstekelijk. Het brengt nieuwsgierigheid en enthousiasme binnen het bedrijf.

6. Wat zou een droomtoepassing zijn voor de toekomst?

Het is nu nog wat vergezocht, maar in de toekomst willen we AI doortrekken naar klantenactivatie. Nu testen we nog niet systematisch welke content werkt. We dromen van een systeem dat automatisch test, leert wat aanslaat bij verschillende klantgroepen en zelf nieuwe voorstellen doet. Een soort zelflerende marketing.

7. Een laatste advies op gebied van AI voor anderen:

AI is zo boeiend dat je er gewoon moet induiken en al doende moet ontdekken wat het oplevert. Mijn advies: rem het niet af en budgetteer niet te strak.

Stijn de Knop, COO Torfs Credits: eigendom Torfs
Torfs schoenen Credits: eigendom Torfs
Meer AI-verhalen:
  • AI in Fashion (deel 3): Dennis Mok, CEO MS Mode over voorraadoptimalisatie
  • AI in Fashion (deel 2): H&M's creatief directeur Jörgen Andersson over de digital twin reis
  • Hun Kim, creatief directeur van Karl Lagerfeld: “AI is geen experiment meer, het is een noodzaak”
  • Hoe AI e-commerce opnieuw definieert: de productdetailpagina wordt de nieuwe homepage
  • AI in Fashion (deel 1): Hoe Otrium AI inzet voor robotica en contentcreatie
  • Waarom Labfresh na vier seizoenen stopt met AI-campagnes: ‘Echte mensen presteren beter’
  • Hoe Tamaris AI gebruikt voor voorspellende prijsbepaling: een gesprek met 7Learnings op de NRF Retail Big Show
  • Bronnen:
    - Interview Stijn de Knop, COO en CFO Torfs op 29 oktober 2025.
    - AI tools zijn gebruikt voor het transcriberen van dit interview en als schrijfhulp.


    OF LOG IN MET
    AI
    AI in fashion
    GenAI
    Markmi
    Solden
    Torfs
    Uitverkoop