Ontwerpers, stylisten,
schrijvers, fotografen, vormgevers, producenten: in de mode zijn
freelancers overal. Zelfstandig en flexibel werken heeft zo zijn voordelen,
maar het betekent ook grotere risico’s. Nu steeds meer collecties,
producties en evenementen worden geannuleerd als gevolg van de
coronacrisis, lopen voor veel freelancers de opdrachten terug. Wat zijn
voor hen de gevolgen? Wat houdt hen bezig? FashionUnited spreekt
verschillende freelancers uit de mode-industrie over de impact van de
coronacrisis op hun werksituatie.
Deze week is dat haarstylist en visagist Cécile Holle. Zij was naar
eigen zeggen ‘altijd al bezig met haar en make-up’, maar werkte na haar
studie commercieel communicatiemanagement eerst enkele jaren als marketeer
en bij een videoproductie-startup. Nadat een vriendin Holle vroeg om haar
bruidskapsel en make-up te verzorgen, ging het balletje rollen. Holle
volgde een officiële visagie-opleiding in Kaapstad, stelde een portfolio
samen, en werd in 2015 fulltime freelancer. Heden ten dage doet ze de
haarstyling en visagie voor foto- en videoshoots van internationale merken,
zoals Filippa K, Karl Lagerfeld en Suitsupply.
Hoe ziet je werksituatie er gewoonlijk uit?
“Ik heb regelmatig fotoshoots: editorials, maar ook commerciële shoots.
Het grootste deel is voor externe opdrachtgevers, maar sommige organiseer
ik zelf. Ik stel een team samen, en vervolgens kijken we met elkaar naar
merken waar we content voor zouden kunnen of willen maken. Die content
maken we vaak in het buitenland. Dan combineren we meerdere opdrachten in
één trip, dat scheelt in de kosten. Vorig jaar was ik met een team in
Zuid-Frankrijk, en voor mei had ik een paar opdrachten in Portugal gepland
staan.”
“Voor shoots ben ik veel op pad in binnen- en buitenland. Af en toe werk
ik een paar dagen thuis, dan werk ik aan de organisatie van mijn eigen
shoots en doe ik mijn administratie.