• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • ‘Een nieuw begin’ voor de mode industrie bij We Make M-ODE

‘Een nieuw begin’ voor de mode industrie bij We Make M-ODE

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur|VERSLAG

Een nieuw begin; het is spannend, soms ook wel eng, maar voornamelijk biedt het hoop voor een betere toekomst. Dat is precies wat Stichting M-ODE ook doet met de tweede editie van het We Make M-ODE evenement. Waar de afgelopen jaren ‘doom and gloom’ de media overheersten, zijn de vooruitstrevende initiatieven te zien tijdens het mode evenement een baken van hoop. Dit komt onder andere tot uiting in de expo ‘New Beginnings’ die deze week te zien is.

We Make M-ODE zoomt deze keer in op de maakindustrie in combinatie met waterproblematiek, zo vertelde mede-oprichter Iris Ruisch al in april tegen FashionUnited. Het Marineterrein, waar de expositie ‘New Beginnings’ plaatsvindt, is dan ook een passende locatie. We Make M-ODE nodigde net zoals vorig jaar onderzoekende ontwerpers en ontwikkelaars uit om hun visie te tonen op hoe een gezonde toekomst voor de mode industrie eruit ziet. Denk aan kleding gemaakt van zeewier, de ontwikkeling van garen uit oceaanplastic, het dragen van digitale kleding in plaats van fysieke kleding, het komt allemaal naar voren bij We Make M-ODE / New Beginnings. “De mode industrie moet zeer zeker veranderen,” aldus mede-oprichter Peter Leferink, tijdens de opening van het evenement. “We willen laten zien dat het anders moet, maar ook anders kan.” Leferink benadrukt nog even de bittere noodzaak van het thema van het evenement door het statement te maken dat ieder van de aanwezigen zo’n 300.000 liter water in de kledingkast heeft hangen. Het is namelijk geen leugen dat de kledingindustrie veel water verbruikt en daarbij ook vervuilt.

Startschot voor tweede editie We Make M-ODE

Vanuit de organisatie is heel bewust gekozen om het programma breder te trekken naar bijvoorbeeld talks, workshops, presentaties en ook een klein gedeelte shows. M-ODE wilde weg bij al te veel shows, ‘want shows draait alleen om het showen van collecties en er is al zoveel kleding’, aldus Ruisch. In de expositie is dan ook veel procesmatige aandacht voor wat op dit moment beweegt in de mode industrie.

Bekende namen ontbreekt het in de expositie ook niet aan. Denk bijvoorbeeld aan de digitale couture van The Fabricant, the most sustainable jeans van G-Star Raw maar ook aan de samenwerking tussen Nick Knight en Iris van Herpen. Daarnaast presenteert ook Lisa Konno een nieuw onderdeel van een multicultureel project, Baba. Vergeet ook vooral het Nederlandse merk Botter niet dat zich laat inspireren door hun Caribische roots en de vervuiling van de oceanen.

Dat veel grote namen te vinden zijn in de digitale uitleg bij de expositie (M-ODE wilde zo papierloos als mogelijk zijn, dus bij de ingang is een QR-code te scannen), betekent niet dat de wellicht onbekende namen niet even waardevol zijn in de expositie. Allen bieden ze een nieuw perspectief op wat er gaande is in de modewereld en in plaats van op zichzelf staand te werken zijn er veel verbindingen te vinden. Niet voor niets was het dan ook een doel om talent uit diverse creatieve invalshoeken en mode disciplines samen te brengen en de kracht van samenwerking en een gezamenlijk doel te tonen. Ruisch had het eerder dan ook al over een ‘positieve activistische toon’ die ze met We Make M-ODE wilde aanslaan. Niet met de vinger wijzen naar partijen maar juist zelf oplossingen tonen.

Om de bezoekers van de expositie nog eens op de feiten te drukken wordt bovenin de tweede zaal een stuk van de documentaire serie Waterlanders getoond. In het fragment wordt in beeld gebracht hoe de kledingindustrie in Bangladesh het water vervuilt en niet alleen de dieren maar uiteindelijk ook de mensheid in de regio bedreigt. Het is een reminder aan het feit dat er nog genoeg te doen is in de kledingindustrie, maar dat er ook een garde van innovators al aan de slag is met een oplossing.

We Make M-ODE is onderdeel van het overkoepelende programma van We Make The City. Het wordt georganiseerd door Stichting M-ODE. We make M-ODE vindt plaats van 18 tot en met 21 juni op diverse locaties in Amsterdam.

Beeld: FashionUnited

Iris Ruisch
Peter Leferink
Stichting M-ODE
waterproblematiek
we make m-ode
we make the city