• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Daniel Lee vertrekt bij Bottega Veneta

Daniel Lee vertrekt bij Bottega Veneta

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Daniel Lee. Beeld: Andreas Solaro / AFP

Een verrassing voor de internationale modewereld: creatief directeur Daniel Lee gaat weg bij Bottega Veneta. Dat is te lezen in een persbericht van Kering, het moederbedrijf van Bottega Veneta. Het vertrek van Lee wordt beschreven als een ‘gezamenlijke beslissing’. De aanleiding voor het vertrek van Lee wordt in het bericht niet vermeld.

Lee trad in 2018 aan bij het destijds sluimerende Bottega Veneta, na meerdere jaren bij Céline te hebben gewerkt. Zijn eerste collectie voor Bottega Veneta werd door critici bejubeld. In plaats van het merk ‘op te leuken’ met logo’s, koos Lee voor verrassende silhouetten met uitgesproken vormen en verfijnde kleurencombinaties. In de collectie, en de collecties die volgden, was niet zelden een zweem Céline te herkennen.

Bottega Veneta Pre-fall 2019. Beeld: Catwalkpictures

Drie jaar Daniel Lee: it-bags en iconische kleuren

Onder Lee groeide Bottega Veneta in drie jaar uit tot een van de meest gewilde merken in de sector. Het prijkte meermaals hoog op de Lyst-index, voornamelijk met tassen en schoenen. Lee slingerde verschillende it-bags de wereld in, waaronder de Pouch - een clutch van lossig geplooid leer - tot de Cassette, een stevig tasje van in elkaar geweven leren banden. Ook maakte hij furore met de Padded Sandals, gequilte leren muiltjes met een vierkante neus en een smal hakje, en zijn (regen)laarzen met dikke zolen. ‘Bottega Green’, de grasgroene tint die een handelsmerk is van Lee, geldt sinds 2019 als een van de meest trendy modekleuren.

De Padded Cassette in Bottega-groen. Beeld: Bottega Veneta

Een merk zo populair maken zonder dat er logo’s aan te pas komen, dat is nogal een prestatie. Lee verwierf in de afgelopen drie jaar dan ook een aardige cultstatus, vergelijkbaar met die van Phoebe Philo in haar tijd bij Céline. Het werk van Lee voor Bottega Veneta kreeg zelfs een eigen fanaccount op Instagram, @newbottega, gevolgd door bijna een miljoen mensen. @newbottega is tegelijkertijd een referentie naar een account dat een ode brengt aan het werk van Phoebe Philo voor Céline: @oldceline.

Intussen zag Kering Bottega Veneta vrijwel elk kwartaal royaal plussen. Die groei lijkt nog niet definitief over zijn hoogtepunt heen. Waarom de wegen van Lee en Bottega Veneta nu scheiden, is dan ook een raadsel. Een andere vraag is hoe het verder moet met Bottega Veneta. Kering schrijft in het persbericht dat het ‘binnenkort’ een nieuwe creatieve organisatie aan zal kondigen. Over potentiële opvolgers voor Lee wordt in de modewereld alvast druk gespeculeerd.

Het bedrijf dankt Lee in het bericht voor zijn bijdrage aan het merk. “Hij heeft een nieuwe energie in het modehuis gebracht en heeft enorm bijgedragen aan het momentum dat Bottega Veneta vandaag de dag beleeft.”

Influencers Linda Tol en Pernille Teisbaek in Bottega Veneta tijdens Fashion Week SS20. Beeld: Bottega Veneta
Bottega Veneta
Daniel Lee