Bestuur Dutch Fashion Foundation in opspraak
bezig met laden...
De Dutch Fashion Foundation en directeur Angélique Westerhof worden in NRC Handelsblad beticht van slecht bestuur. In het artikel staat dat DFF 1 miljoen euro subsidie heeft ontvangen bedoeld om jonge modeontwerpers te begeleiden naar internationaal succes, maar dat driekwart van dat bedrag naar de stichting zelf is gegaan om bedrijfskosten en salarissen te betalen. Terwijl volgens de krant op de website van DFF staat dat de stichting "alle inkomsten" zal investeren in het promoten van Nederlandse mode. Die tekst is inmiddels van de website van DFF verdwenen.
Dutch Touch subsidie voor het promoten van de Nederlandse modesector in het buitenland
NRC focust in het stuk op de subsiedieaanvraag die in 2010 werd toegewezen. Andere initiatieven van de Dutch Fashion Foundation zoals de Dutch Fashion Awards en de 'A String of Pearls' netwerk lunches die binnen de branche veel lof hebben geoogst, worden buiten beschouwing gelaten. De subsidieaanvraag is niet door de Dutch Fashion Foundation alleen gedaan, maar door een samenwerkingsverband van elf bedrijven waar ook de KvK Amsterdam, brancheorganisatie Modint, zeven ontwerpers en de HVA deel van uitmaken. In de krant zeggen die andere partijen nu dat zij niet op de hoogte waren dat uit hun naam subsidie is aangevraagd en toegekend. Ook wisten zij niet dat het ministerie van Economische Zaken de subsidie van 961.510 euro heeft verdeeld over de individuele partijen, maar dat het totale bedrag aan DFF is uitgekeerd.
In de zomer van 2010 kreeg Dutch Touch de subsidie toegekend. Drie jaar lang gaf het ministerie – onder de vlag van de regeling 2g@there – Dutch Touch subsidie voor het promoten van de Nederlandse modesector in het buitenland. Doel: het versterken van het imago en de positionering van Nederlandse mode in het buitenland, wat tot een vruchtbaar umfelt voor Nederlandse modelabels in het hoogsegment moest leiden. Dat betekende concreet dat er in drie jaar tijd zo’n dertig ontwerpers ondersteund werden bij het binnenhalen van buitenlandse orders. Deze labels konden met financiële steun deelnemen aan modebeurzen in Parijs, Londen, Berlijn, Milaan en Florence.
Volgens NRC heeft Dutch Touch de beloften niet waargemaakt. De krant schrijft dat tweederde van de 33 deelnemende ontwerpers inmiddels failliet is of hun bedrijf opgeheven, in financiële problemen verkeert of heeft geen nieuwe collectie gemaakt. Het gaat onder andere om Avelon, Sophie #1234567, Mattijs van Bergen, Ado Les Scents, Elsien Gringhuis en People of the Labyrinths. Tien labels van de 33 die nog wel actief zijn, zijn niet internationaal doorgebroken.
Toen de subsidie in 2014 eindigde moest Dutch Touch zich meer richten op netwerken. In januari van dit jaar organiseerde DFF Dutch Touch Fashion & Photography in Hotel Savoy in Florence tijdens modebeurs Pitti Uomo, in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Rome en tien labels.
FashionUnited heeft DFF gevraagd te reageren op de berichtgeving in NRC.
In een schriftelijke reactie laat DFF weten: “Onze stichting heeft zich de afgelopen 17 jaar met hart en ziel ingezet voor de Nederlandse mode en voor het ontwikkelen van jong modetalent, zonder daarbij financieel voordeel na te streven. Daarin heeft de stichting veel bereikt. Een journalist heeft gemeend ons in een zeer negatief daglicht te plaatsen op basis van ongefundeerde aantijgingen. Daardoor is de stichting onnodig geschaad. Wij betreuren het dat dit kennelijk mogelijk is en laten ons op dit moment adviseren hoe het onrecht dat de stichting is aangedaan recht te zetten.”