Circulaire economie: een economisch systeem waarin producten en grondstoffen zo duurzaam mogelijk gebruikt en hergebruikt worden zodat de waarde ervan zo lang mogelijk behouden blijft. ABN Amro vroeg aan ruim duizend Nederlanders of ze wisten wat ‘circulaire economie’ inhield en maar liefst 75 procent heeft er nog nooit van gehoord. Negen procent geeft aan niet precies te weten wat de term inhoudt, maar zij zijn daarmee al een stuk verder dan de eerdergenoemde 75 procent.

Het zijn opmerkelijke resultaten, aldus ABN Amro, omdat zeven op de tien Nederlanders wel aangeeft dat ze het uitgeput raken van grondstoffen wel als een probleem ervaren. Na uitleg over de term en wat deze inhoudt, verwacht de helft van de Nederlanders binnen vijf jaar wel een bijdrage te leveren aan een circulaire economie.

De verwachting van ABN Amro is dat er meer initiatieven ontstaan waarbij consumenten gaan betalen voor het gebruik van producten in de vorm van een abonnement, de zogenoemde ‘as-a-service-verdienmodel’. Bijna de helft van de Nederlands verwacht dat dit model bijdraagt aan een duurzame wereld en maar liefst een derde denkt hiervan in de toekomst gebruik te maken. “Een omslag naar een circulaire economie is niet gemakkelijk,” aldus Sander van Wijk, directeur Sector Research van ABN Amro in het persbericht. “Wie altijd gewend is om spullen te kopen, heeft een denkomslag nodig om vaste patronen te doorbreken. Consumentengedrag verandert alleen als mensen hiervan zelf een duidelijk voordeel ervaren.” In een eerder onderzoek van ABN Amro bleek al dat 49 procent van de ondervraagden enthousiast is over het kort huren van producten als alternatief voor kopen.

Concepten zoals Lease a Jeans van Mud Jeans, kledingabonnementen zoals Hulaaloop, LeTote en Rent the Runway en kledingbibliotheken zijn voorbeelden hoe een circulaire economie er op modegbied uit kan zien.

Deze week vindt de Week van de Circulaire Economie plaats van 14 tot en met 18 januari.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN