Kenzo nieuwe gastontwerper H&M
bezig met laden...
Het Parijse modehuis Kenzo is de nieuwe gastontwerper voor H&M. Dat heeft de Zweedse modeketen bekendgemaakt middels een persbericht. De dames-, heren- en accessoirescollectie is vanaf 3 november verkrijgbaar.
"We kunnen niet wachten om de wereld van Kenzo x H&M vol creativiteit, fun en liefde voor fashion met iedereen te delen", zegt Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor bij H&M in het persbericht. Ook Kenzo’s hoofdontwerpers Carol Lim en Humberto Leon zijn enthousiast over de samenwerking. "Voor deze samenwerking met H&M willen we het groots aanpakken, we willen grenzen verleggen en de nieuwe energie van Kenzo aan iedereen ter wereld overbrengen.”
H&M in zee met Kenzo
Kenzo, bekend om zijn kleurrijke collecties en exotische silhouetten, werd in 1970 door de Japanese designer Kenzo Takada opgericht. Nadat Takada met pensioen ging in 1999, waren onder meer Gilles Rosier en Antonio Marras verantwoordelijk voor het creatieve proces bij Kenzo. Na het vertrek van Marras naar Dior, in 2011, werden Carol Lim en Humberto Leon aangesteld als hoofdontwerpers.
Het Amerikaanse ontwerpduo Lim en Leon, oprichters van het trendy retailconcept Opening Ceremony, gaf Kenzo een moderne make-over, waardoor de populariteit voor het eerst sinds aftreden van Takada weer toenam. Niet alleen de collecties van Kenzo, waarbij zij streetwear silhouetten en levendigde prints mixten, ondergingen onder het bewind van het duo een metamorfose. De visuele communicatie van het merk werd uitgebreid met digitaal-gedreven campagnes. In 2012 was er een ware Kenzo-herbeleving: de ‘Kenzo Tiger sweaters’ waren niet aan te slepen.
H&M ging meer dan tien jaar geleden als een van de eerste in zee met modeontwerpers. Een H&M samenwerking betekent vandaag de dag in ieder geval een snelle cash-injectie; designers die Olivier Rousteing van Balmain voorgingen kregen naar verluidt 1 miljoen dollar voor hun verdiensten.
Lim en Leon houden ook wel van een samenwerking. Het duo ging onder meer in zee met Levi’s, Adidas en Rodarte. Als hoofdontwerpers van Kenzo gingen zij ook voor het Parijse modehuis samenwerkingen aan, onder andere met Disney en Vans.
Kenzo x H&M is vanaf 3 november verkrijgbaar bij 250 geselecteerde winkels wereldwijd en via de online shop van de Zweedse retailer. De collectie-items en verkoopprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
2004: Karl Lagerfeld
2005: Stella McCartney, Elio Fiorucci, Solange Azagury-Partridge
2006: Viktor & Rolf
2007: Roberto Cavalli
2008: Rei Kawakubo van Comme des Garçons
2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel
2010: Sonia Rykiel, Lanvin
2011: Versace
2012: Versace, Marni, Maison Martin Margiela
2013: Isabel Marant
2014: Alexander Wang
2015: Balmain
2016: Kenzo
Foto’s: H&M