Nieuwe vice president Specialty bij Zalando
bezig met laden...
De categorieën mannenmode en dameskleding zijn inmiddels volwassen bij Zalando. Daarom gaat de webgigant met Benjamin Kruemel als kersverse vice president Specialty focussen op de kleinere productgroepen als lingerie en kindermode. FashionUnited belt met Kruemel.
Wat houdt dat in, Specialty?
"We hebben een aantal kleinere categorieën onder één dak verzameld, intern
noemen we dat Specialty. Het gaat om: kindermode, premium kleding,
sportmode en ondergoed. Ik was drieënhalf jaar head of buying
mannenmode bij Zalando en kreeg nu de kans een collega op te volgen en VP
Specialty te worden."
Wat zijn je plannen?
"Het verschilt per categorie. Lingerie is bijvoorbeeld vrij nieuw voor
Zalando. Dus dat assortiment zullen we vooral gaan uitbreiden. Dat geldt
ook voor kindermode. Sport is al een grote categorie voor ons, daarom
willen we vooral intensievere samenwerkingen met sportmodemerken. Zalando
is ooit begonnen met alleen schoenen en daar zijn telkens nieuwe
categorieën bijgekomen. Dames- en herenmode zijn inmiddels goed ontwikkeld,
daarom is het nu de beurt om te focussen op de kleinere categorieën."
Waarom ziet Zalando potentie in lingerie?
"We doen geen specifiek marktonderzoek, maar we hebben een grote
consumenten base. Die consumenten zijn allemaal potentiële
ondermodekopers, iedereen heeft ondergoed nodig. Bovendien zijn niet veel
multibrand lingeriespelers online."
Waar denken jullie aan als het gaat om een intensieve
samenwerking met merken?
"Zodra het assortiment in een productgroep uitgebreid genoeg is, gaan we
onderzoeken hoe we de samenwerking met merken kunnen ontwikkelen. We kijken
dan samen wat de kansen in de markt zijn. Onze close partners
hebben ook toegang tot analytics. Met G-star hebben we bijvoorbeeld een
goede relatie. We maken samen een planning, hebben geregeld meetings bij
hen of in ons hoofdkantoor. We kijken naar het assortiment en wat we samen
kunnen bereiken. "
Wat zullen consumenten gaan merken?
"Nou, om een voorbeeld te geven. Nu is het voor moeders lastig om
babykleding te vinden. We hebben het wel, maar, en dat is een technisch
verhaal, het is gewoon onoverzichtelijk om te vinden. Dus dat gaan we
aanpakken. Er komt een duidelijker onderscheid tussen babykleding en
kleding voor oudere kinderen en tieners. Zwangerschapskleding is overigens
ook een grote markt die we nog niet heel erg hebben aangeboord en waar dus
kansen liggen."
Wie volgt jou op bij de mannenmode?
"Dat is David Clark. Hij was eerst meanswear buying manager bij
Asos en ook senior inkoper schoenen bij Asos, dus hij heeft heel veel ervaring."
Wat heeft Zalando verder voor plannen?
"We willen onszelf vooral neerzetten als een platform, niet slechts als een
online winkel. Daarom hebben we Zalon ontwikkeld, met curated shopping. En bijvoorbeeld Zalando
Lounge, waar consumenten terecht kunnen voor koopjes en modemerken hun restpartijen kwijt kunnen."